Det kommer måske ikke bag på dig, at en visuel identitet spiller en vigtig rolle i branding og i din kommunikation både internt og eksternt. Den er med til at skabe genkendelighed, men også med til at fortælle hvem din virksomhed er og hvad du står for. 

Hvis du er i gang med at tænke over din branding eller rebranding, så er der også en hel del ting man skal tænke på bl.a. hvordan du skal kommunikere gennem den visuelle identitet. Hvad skal den indeholde, hvordan kan du sikrer at den er ensartet på tværs af virksomhedens touchpoints osv. 

Det kan lyde kompliceret… For hvad er en visuel identitet egentlig, hvad skal den indeholde og hvordan designer man en killer en af slagsen? 

I denne artikel vil jeg guide dig gennem emnet “visuel identitet” og hvordan du kan skabe og designe en stærk en, der ikke er bare flot, men som også fortæller noget om din virksomhed.

Hvad er en visuel identitet?

Først og fremmest; branding er lidt ligesom “what you see, is what you get”. Den visuelle identitet er nemlig det forbrugeren ser og derfor også vigtigt at skabe en tillid allerede fra det øjeblik. 

En visuel identitet er hvordan man former opfattelsen og skaber et indtryk gennem visuelle elementer og derfor skal man da også være påpasselig omkring, hvad det er man rent faktisk sender ud. Det er billedesprog og grafisk information der udtrykker hvem brandet og differentierer det fra konkurrenterne. Med andre ord; den indeholder alle de ting som man ser - fra logo til interiør i butikken, emballagen m.v.

En visuel identitet er en del af din brandidentitet. Brandidentitet har et bredere fokus og agere som en guide for hele brandet.Den arbejder med komponenter såsom design, kommunikation, marketing m.v. En visuel identitet har rent fokus på designet der skal kommunikere brandidentiteten udadtil og ofte inkludere brandidentitet endda en specifik styleguide med instruktioner til, hvordan brandet skal være visuelt repræsenteret. 

Formålet med en visuel identitet

De fleste virksomheder har en eller anden form for visuel identitet. Nogen der er mere tænkt igennem end andre, men formålet med en visuel identitet er ikke bare at man personligt synes den er flot. En visuel identitets formål er nemlig at: 

  • Skabe et emotionelt indtryk hos modtageren
  • At informere modtageren om brandet og dets services / produkter det tilbyder
  • At skille dig ud fra konkurrenterne
  • At skabe et sammenhængende brand på tværs af mediums og gøre dig genkendelig
  • Skabe brand awareness

Hvad gør en visuel identitet til en god visuelle identitet?

Som sagt, så er en visuel identitet ikke nødvendigvis “lækker” og “smuk”. Dens opgave er at kommunikere et formål. Den skal hjælpe med at kommunikere hvem du er uanset hvilken kanal og platform der er tale om. Mere specifikt; en god og stærk visuel identitet er: 

Fleksibel: Den bør kunne vokse og udvikle sig med dit brand om det så er fordi du udvider med nye produkter, services eller ind i en ny industri, eller måske vil du åbne en butik. 

Detaljeret og omfattende: Du vil gerne udstyre dine brand designere og dem der skaber dit content, med værktøjer de skal have for at gøre deres arbejde bedst muligt.

Intuitiv: Elementerne i den visuelle identitet skal være skabt så de komplimenterer hinanden så helheden bliver intuitiv i afkodningen med et hieraki.

Fortællende: En visuel identitet er et værktøj til at kommunikere kernen af dit brand. Det er alt fra personligheden til værdier osv.

Som du kommer længere og længere ind i processen af designet af den visuelle identitet, så husk at det design ikke bare er til i dag. Du designer til dit brands fremtid. 

Og sjovt nok, og som du sikkert har oplevet på andre projekter, så er det sådan, at hvis der mange folk involveret i processen, så kan det blive ret kaotisk at designe ens visuelle identitet, og man kan få virkelig lange hår af det. Derfor er det også en god idé fra start, at nedskrive hvem det er der skal godkende de enkelte elementer. 

Elementer en visuel identitet bør indeholde og kan indeholde

Indholdet af en visuel identitet kommer an på dine behov, men der er nogle basisting som den skal inkluderer: 

  • Logo
  • Farver
  • Typografi
  • Hierarki

Derudover kan du overveje:

  • Foto
  • Illustrationer
  • ikonografi
  • Datavisualisering
  • Interaktive elementer
  • Video og motion
  • Hjemmeside design
  • SoMe Posts
  • Etc…

At lave et godt design til disse elementer der passer til brandets kerne, er essentielt for et brands succes. Det kræver at man tager sig af det, plejer det og er konsistent for at opnå bedst mulige resultater.

Lad os prøve at gennemgå nogle af elementerne som jeg synes er vigtig at have en idé om fra start.

Logo

Et godt logo er en visuelt mærke der reflekterer hvad du laver og hvem du er. Det er unikt og passer til brandet, det skal være passende og så skal det være grafisk udformet (tro det eller ej, der er nogen der rent faktisk bruger billeder i deres logo). Et logo bør afspejler brandets kerne udadtil og ofte den del der bliver afkodet af mennesker der ser det, først og skal være i stand til at modstå alle størrelser, opløsninger og stadig være effektiv i sort/hvid.

Der er ikke én rigtig måde at designe et logo på, men research har givet os lidt hjælpemidler. Bl.a. har det vist, at forskellige former kan påvirke hvordan folk opfatter dig. Derfor er det også vigtigt at overveje afhængigt af det budskab du forsøger at kommunikere ud. 

Lad os komme med konkrete eksempler fra researchen:

Cirkulærer og organiske former er associeret med:

  • Blødhed
  • Venlighed
  • Varme/omsorg
  • Sjov
  • Friskhed
  • Innovation

Geometriske former er associeret med:

  • Hårdhed
  • Holdbarhed
  • Kraft
  • Innovation
  • Respekt
  • Intelligence

Uanset hvilket design du har, så bør det være klart og simpelt så man kan identificere det selv på lavopløsning og små størrelser som f.eks et favicon (det mærke der er i vores faner i browseren når vi besøger andre sider mens den er åben) eller profilbilleder på de sociale medier.

Typografi

Når man designer og skaber et brand, er det ligesom at bygge et hus. Det hele starter med fundamentet og derfra bygger man ovenpå. Typografi er en naturlig forlængelse af fundamentet i din visuelle identitet, som består af logo og farver og skal være med til, at understøtte dens sprog. 

Det betyder, at den typografi du vælger til din visuelle identitet, bør være en, der passer til formen og stilen af dit logo så du får et sammenhængende look med elementer der komplimenterer hinanden.

Det er overraskende få af de mindre og mellemstore virksomheder som rent faktisk tænker typografi ind i deres identitet. Ofte bliver den enten valgt fordi vedkommende synes den er pæn, eller også er det en standard font som Helvetica eller Arial. 

Typografien bør ikke være tilfældig valgt. Som sagt er det den der udformer stilen af din tekst, både i logo, overskrifter og brødtekster. Der er mange forskellige typer af fonte og de har hver især deres egen effekt på modtageren. Nogle er gratis, andre koster penge, og går man hele vejen får man udviklet en typografi til ens brand. Det kan virkelig være med til at skille brandet ud, men det er også ofte en dyrere løsning.

Tips til, når du skal være din(e) typgrafi(er)

1. Begræns dine typografier: Brug 2-3 skrifttyper - en primær skrifttype og så dine sekundære skrifttyper.

2. Størrelsen betyder noget: Tænk på hvor dine skrifttyper skal bruges. Sørg for, at uanset platform eller medier, er den er læsbar.

3. Test læsbarhed: Når du beslutter dig for, hvilke skrifttyper du vil bruge i din visuelle identitet, så prøv at teste læsbarheden på dem. Du kan også prøve denne metode:

Farver

Farver bliver brugt til at identificere et brand gennem en udvalgt palette og når de er brugt rigtigt, så kan de generere nogle af de mest kraftfulde følelser frem i os

“Colors, like features, follow the changes of emotion”. Det udtalte Picasso tilbage for meget meget lang tid siden. F.eks. hvad tænker du når du hører ordet “kærlighed”? Eller “computer”? Uanset om vi vil det eller ej, om det er positivt eller negativt, så har vi nogle flere følelser omkring nogle ord, end vi har om andre ord. 

Vi lægger ikke mærke til det, men farver er emotionelle, og derfor også vigtig i branding. Her vil vi nemlig gerne skabe nogle følelser til modtageren og lave en forbindelse så de bliver loyale ambassadørere for os. Farver er til gengæld også en af de sværere discipliner når vi skal designe vores visuelle identitet. Selvom der er bevist nogle ting gennem undersøgelse af farver og deres betydning, så har vi stadig hver især vores meninger om de enkelte farver og det er derfor er det kan også kan være svært at påvirke en person direkte gennem farver. 

Der er dog et par ting vi lige skal have i baghovedet når vi vælger vores farvepalette til vores visuelle identitet og brand:

1. Begræns dine farvepalette til:

1 Primær farve

2 Sekundære farver

3-5 komplimentærfarver

2 Accentfarver (det f.eks brugt i CTA’er)

Hvis man allerede er en haj til farver, så kan reglerne i farvepaletten brydes.

2. Hav nogle passende farver: Et studie viser, at mennesker reagere mere positivt ved produktet der er brandet med passende farver. Overvej derfor:

  • Funktionelle farver: Sort, grå, blå, grøn
  • Sensoriske farver: gul, pink, rød, lilla

Vi brugte f.eks. en farvepalette bestående af lyse og ‘bold’ farver til Easyways visuelle identitet, for at afspejle dets fleksibilitet og en legende oplevelse i deres softwaresystem:

Billedstil

Det såkaldte billedstil som brands bruger, dækker over foto og video content, og jeg mener at det er noget man bør tage højde for, allerede fra start. Mange af os har nemlig billeder, og nogle gange videoer, på vores hjemmeside, i brochure osv. I den visuelle identitet bør man som minimum demonstrere hvordan billedstilen skal se ud, om der skal et farvelag oven på eller andet, så det afspejler resten af identiteten og brandets personlighed og budskab. 

Billeder siger mere end 1.000 ord og vi mennesker er visuelle anlagt, om vi vil det eller ej. Billeder er ofte det element i en visuel identitet der skaber størst empati fra modtagerne - især hvis det indeholder mennesker. Vi reflektere os selv i ansigter og derfor vil det også reflektere hvem brandet er (demografien, diversiteten m.v.) og skabe en forbindelse.

Meget af brandets marketing foregår i dag via billeder. Mange virksomheder arbejder med annoncer, sociale medier osv. som alle indeholder billeder, og derfor er de også vigtigere end nogensinde.

I dag behøves man ikke engang at gå til en fotograf. Nettet flyder med stockbilleder. Nok er de ikke lige så unikke som hvis man får taget det hos en professionel fotograf, men man kan stadig få rimelig meget ud af dem med lidt behandling og som stadig fortæller hvem dit brand er.  

Her er f.eks. et billede af hvordan man kan bruge farver og gradienter i sin billedstil:

Denne billedestil er en del af Visage’s visuelle identitet. Et perfekt eksempel på hvordan man kan arbejde med farver og give dem et unikt look.