På stående fod, kan du så nævne min. Ét brand eller en virksomhed med en stærk branding på deres hjemmeside?

Hvad gjorde at netop den hjemmeside skilte sig ud for dig?

Fandt du hvad du ledte efter let?

Matchede de information på hjemmesiden det du reelt set søgte efter?

Først og fremmest; forskellige hjemmesider har forskellige mål. Fra at få mere kvalificerede leads til at besvare nuværende kunders mest adspurgte spørgsmål. Ja, det kan faktisk være ret forskelligt fra side til side, fra virksomhed til virksomhed. Vigtigst er, at hjemmesiden har et mål.

At vise verden hvad dit produkt eller din service handler om, er nok det mest almindelige formål en hjemmeside har. Den er (surprise) endda meget vigtigere end dit visitkort som du deler ud på diverse netværksmøder. 

Men at have en hjemmeside er ikke nok i sig selv. Du skal også tænke på brandingen på den.

Det kan være lokkende at få en hjemmeside der ”bare” ser superflot ud, men hjemmesider der har tænkt over branding og det image de gerne vil sende er et resultat af:

  • Gennemtænkt planlægning
  • Kreativitet
  • Respekt for dine potentielle kunder

Uanset om du er, eller skal i gang med at bygge en ny hjemmeside til dit startup, eller redesigne en større hjemmeside, så har vi her samlet en guide til brandingen på hjemmesiden, og de essentielle komponenter til dig.

Hvorfor du har brug for en stærk branding på din hjemmeside

Før du smører ærmerne op og går til stålet, så tag lige et skridt tilbage og forstå helt klart hvorfor du skal have en stærk branding på hjemmesiden for at vækste dit brand eller din forretning.

Lad os starte med at kigge på lidt data: Et studie, udført at McKinsey i 2020 om global forbrugeradfærd der spænder over 45 lande, afslørede 2 nøglefund der gør at du vil retænke din branding indsats på din hjemmeside:

  • En stigning i e-handle og online shopping: I 2020 var der 15-30% vækst på tværs af brancher
  • Forbrugerne skifter mærker ud i en hidtil uset hastighed og har præferencer for såkaldte ”trusted” brands.

Med disse fund vil du se at din hjemmeside og hvordan du formidler din brand identitet på hver enkelt side af din hjemmeside, kan hjælpe dig med følgende:

  1. Differentiering. En unik brand personlighed skiller dig ud fra konkurrenterne. Ikke bare lokalt, men også globalt. Det besvare spørgsmålet: ”Hvad gør dit brand anderledes?”
  2. Fremmer brandgenkendelse og en brand identitet der går udover de produkter eller services du tilbyder.
  3. Støtter interne markedsføringsindsatser, giver ansatte mere stolthed af arbejdet de laver og den virksomhed de arbejder for.
  4. Hjælper med at fastholde og skabe loyale kunder. En unik hjemmesideoplevelse fremmer loyalitet og tillid.
  5. Skaber konsistent hvilket igen fremmer fortrolighed og tillid blandt målgruppen

En anden god grund til at tage brandingen på hjemmesiden seriøst, er hvordan de digitale forbrugere så hurtigt kan blive vant til dit brand (som fx din visuelle stil, sprog og tone) på digitale platforme. Det viser sig, at det kun tager 5-7 indtryk for mennesker til at begynde at huske dit brand.

7 essentielle komponenter for en stærk branding på hjemmesiden og eksempler

I essensen påvirker en stærk hjemmesidebranding alle aspekter i din forretning, inklusiv brand kendskab, salg, markedsføring og kundetilfredshed.

Når du planlægger at udvikle og designe en stærk brand identitet for din virksomheds hjemmeside, så lad følgende essentielle komponenter og eksempler inspirere dig:

01 Et klart mål

Ideelt bør din hjemmesides mål og formål være klart fra start af. Stil dig selv følgende spørgsmål før du begynder at arbejde med din hjemmesidebranding:

  • Hvorfor laver vi hjemmesiden?
  • Hvad vil gøre vores hjemmeside anderledes end konkurrenternes?
  • Hvad vil vi gerne have besøgende til at gøre når de besøger hjemmesiden?
  • Hvem er vores målgruppe og hvordan er deres online adfærd?

Her er nogle eksempler på mål for hjemmesiden:

  • Besvare de mest spurgte spørgsmål fra potentielle kunder og positionere vores produkt eller service som værende løsningen på spørgsmålene
  • Indfange leads til vores salgsteam
  • Indsamle emails vi kan bruge til at skabe vores online community
  • Vise kundeudtalelser og anmeldelser
  • Dele produktopdateringer og virksomhedsmeddelelser

Man kan sagtens have flere mål for sin hjemmeside, men det er vigtigt at du har specifikke strategier der hjælper dig med at nå hvert mål.

Aiu Aio’s hjemmeside er et godt eksempel.

Deres mål med hjemmesiden er klart og ligetil allerede fra du lander på forsiden. Du ved med det samme hvad de laver og de vil gerne have at du skal se deres udvalg af smykker.

02 Et veldefineret hjemmesidelayout og struktur

Nu hvor du overordnet har fået defineret din hjemmesides mål så skal du tænke på dens struktur og layout.

Her er de standard sider som du skal inkludere når du planlægger hjemmesidens layout:

  • Forsiden — Tænk på denne side som din hjemmesides hoveddør. Hele siden bør kommunikere hvad du laver, hvem du er og hvordan dit produkt eller din service kan hjælpe.
  • Om os — Denne side fortæller dit brands historie, hvem du er og hvem der er bag ved (medarbejdere).
  • Produkt eller service siden — Hvis du har mere end et produkt eller service så lav gerne flere sider til hver enkelt af disse.
  • Lokation – (hvis du har en fysisk butik) — Hjemmesidebesøgende bør ikke have problemer med at finde din fysiske butik. F.eks. kan du tilføje et kort til den side som viser hvor butikken ligger.
  • FAQ side — En FAQ side er en time-saver. Den besvarer, helt simpelt, de hyppigst stillede spørgsmål din potentielle og eksisterende kunder har.
  • Privatlivspolitik — Uanset om du er en lille virksomhed eller et stort brand i mere end 10 lande, så er der visse politikker du bør være klar over. Denne side indeholde disse typiske informationer
  • Kontakt side — Udover dine kontaktoplysninger, telefontider mv., så kan du også tilføje links til dine sociale medier her.

Når du skal lave content til disse sider så glem ikke et ”human touch”. Hjemmesidebesøgende vil gerne vide at der er rigtige mennesker bag hjemmesiden.

Du bør også planlægger følgende hjemmesidekomponenter:

  • Header
  • Footer
  • Menu
  • Knapper
  • Fonte og typografier
  • Visuals (billeder og grafik)

Se Wealthsimples hjemmeside struktur og komponenter herunder. Det er et online investeringsforvaltnings service, hvis branche er kendt for at være rimelig kompleks, men de har designet en helt simpel side.

03 Visuelle elementer

Som sagt tidligere, en stærk hjemmesidebranding hjælper med at fremkalde brandgenkendelse. Du ved at det er Nike, Coca-Cola eller Netflix bare når du ser deres logo, ikke sandt?

Du bør sigte efter den samme top-of-mind fordel der er når det kommer til din hjemmesides grafiske elementer og markedsføringsmateriale. Disse inkluderer din sides visuelle elementer så som logo, infografiker, videoer og billeder. 

Dine visuelle elementer repræsenterer dit brand. De bør være i stand til at formidle dit brand budskab uden at side et ord.

General Electrics forside på hjemmesiden viser et billede til den besøgende om hvad brandet er om før man læser hvad det er. Med deres tagline ’Build a world that works’ repræsenterer de visuelle elementer brandet I sig selv.

04 Strategisk content

Strategisk content er content der er i tråd med dine forretningsmål. Dette inkluderer videoer, PR, Blog posts og meget mere.

Den primære måde at skabe strategisk content på til din hjemmeside, er ved at forstå dine besøgendes behov og præferencer. Derudover skal du ikke bare skabe indhold uden at overveje hvordan det passer i dine overordnet forretningsmål. For eksempel, hvis du gerne vil have opmærksomhed fra direktøren eller andre beslutningstagere i en organisation, så kan du skabe indhold der giver dem et framework til at blive bedre til at hjælpe dem med at træffe bedre beslutninger. Det mest af tiden så er denne målgruppe ikke interesseret i taktikker eller handlingsrettede steps da denne type content falder mere ind under mellemlederne.

Bortset fra contenttyper og formater, så overvej også stil, tone og stemme for din hjemmesides content. Der er også det der hedder SEO du bør overveje.

Fordelen ved at gennemtænke content har 2 fordele: 1. Det hjælper med at styrke og differentiere dit brand samtidig med at det sikrer at du skaber content der virkelig resonerer med dit publikum.

Toggl har gjort det virkelig godt når det kommer til strategisk content. Ikke nok med at de jævntlig deler hjælpsomme blogs og artikler til deres kernemålgruppe(r) så har de også organiseret deres content til alle segmenter de henvender sig til.

05 Nøje udvalgt farvepalette

Det er menneskeligt at associatiere en bestemt farve med et humør, en følelse eller en stemning.

Alle farver som en besøgende på din hjemmeside ser, vil fremkalde en vis følelsesmæssig reaktion.

Af denne grund så er det uhyrer vigtigt at vælge de helt rigtige farver som giver et blik i hvem dit brand er og dit brand budskab. For eksempel, hvis du gerne vil give en edgy og innovativ vibe så kan du vælge en lidt vovede farve som rød, men hvis du måske har mere fokus på bæredygtighed så er grøn måske din primære farve. Vi har lavet en artikle lige her, om hvordan du kan finde de farver der passer til dit brand.

Tag et kig på Mikkellers hovedside og deres farverige univers af nuancer af blå og grøn. Hvis du kender Mikkeller så ved du også at de har mere legende tilgang til det at lave øl. De eksperimenterer og deres farver viser at de tør at eksperimentere og udforske nye veje.

Når du har besluttet dig for din hjemmesides farve pallette så skal du planlægge hvordan du får dem inkorporeret dem i dine hjemmesides komponenter og andre visuelle aktiver som på din blog, landing page, overskrifter, infografikker, baggrundsbilleder mv. Her kan det klart være en fordel at have defineret og udarbejdet en visuel identitet inden du går i gang med hjemmesiden.

06 En fantastisk brugeroplevelse

En fantastisk brugeroplevelse lyder lidt cliché, men der er ingenting der beskriver den friktionsfrie interaktion som en besøgende oplever når de lander på din hjemmeside.

Over hos Hubspot har de skrevet det helt klar: The user experience journey includes the customer’s perceptions, emotions and responses to your product, service or system, just like your website.

For at give en værdifuld og meningsfuld brugeroplevelse på din hjemmeside bør du holde nøje øje med følgende områder:

  • Nyttig: Gå efter originalt content til din hjemmesiden der opfylder brugerens behov
  • Brugbar: Hjemmesiden bør være let at bruge
  • Følelser: Fremkald følelser i dit designs elementer
  • Findbart: Det skal være let for brugeren at finde det de leder efter
  • Tilgængelig: Mennesker med begrænsning og handicaps bør kunne bruge din hjemmeside ligesom alle andre.
  • Troværdig: Din hjemmesides content bør være i stand til at skabe tillid og troværdighed fra brugere og besøgende.

Personaliseret hjemmesider er et eksempel på en rigtig god UX praktik som brands i forskellige brancher kan bruge. For eksempel, når en besøgende lander på din hjemmeside så vil intuitive produktanbefalinger få dem til at føle at din hjemmeside er specifikt lavet til deres behov og præferencer.

07 Konsistens

Det ene ord lige her fylder rigtig meget og er rigtig vigtig!

Hvis der ikke er konsistens i dit hjemmesidedesign, dens fangende visuals og kickass content, så er en god brugeroplevelse mere eller mindre værdiløs.

For eksempel, din forside har en footer, men resten af din hjemmeside har ikke en. Eller din kontaktsides tekst lyder som en gammel, konservativ morfar som er stik modsat og stor kontrast til din ellers quirky og livlige tone på resterende sider på hjemmesiden.

Inkonsistens i din branding, og ikke bare på hjemmesiden, kan negativt påvirke troværdigheden af dit brand og dets evne til at konvertere engangskunder til loyale brand ambassadører.

Potentielle branding fejl kan forebygges ved at have en style guide til dit brand. På den måde kan du sikrer ensartethed og konsistens i din branding på tværs af medier – inklusiv din hjemmeside.

En sidste vigtigt tip: Dit brands style guide behøves ikke at være skrevet i sten.

“Think of your brand style guide as a living document,” recommends Mailchimp Art Director Jane Song. “You want to give your brand expression room to keep expanding over time, and there are definitely going to be use cases you haven’t thought of until you run into them! Be flexible—you can always revisit the guide and make adjustments.”

Kickstart din hjemmesides branding eventyr med Third Dot

Nu hvor du har styr på de essentielle komponenter til succesfuldt branding til hjemmesidedesign, også selvom du måske gik fra ikke at vide meget om det, til nu, at være mere selvsikker i branding initiativer til hjemmesiden.

For at opsummere: start med et klart mål. Derfra skal du rulle et gennemtænkt hjemmesidelayout ud, skabe en meningsfuld brugeroplevelse, skabe strategisk content, vælge en farve pallette der resonerer med dit publikum og til sidst sikre at der er konsistens i branding.

Hvis du ønsker at steppe op på din branding på hjemmesiden og give det allerbedste førstehåndsindtryk, så book et uforpligtende møde med os.