Lad os starte med at gøre det klart: Du bør løbende teste og undersøge, hvordan det står til med din branding, så du kan holde dig ajour med den opfattelse, som forbrugeren har. Og det er netop det, som vi skal i dag. Vi skal se på, hvordan man kan teste, om ens brandidentitet egentlig afspejler det, der oprindeligt var tanken.

Når vi snakker om virksomhedens branding, bør den være fuldkommen solid, klar i mælet og konsistent. Vi har i et andet indlæg været inde på, hvordan brugeren opfatter ens brand lige nu og her, men i dag skal vi fokusere på test af den brandidentitet og hjemmeside, som vi har skabt.

Så lad os komme i gang og se, hvordan man kan gøre det.

1. Er brandet tydeligt kommunikeret på hjemmesiden

Mange virksomheder har brand guidelines som sikrer, at budskab og design er konsekvent på tværs af alle platforme. Disse guidelines indholder bl.a. brandfarver og brugen af disse, logo, typografi, tone of voice osv. Men, man bør også validere disse brand guidelines gennem opfattelsen af din virksomhed.

Man kan sætte en test op (som den nedenfor) for at se, om brandets guidelines repræsenterer det, vi gerne vil have brugerne oplever, når de interagerer med os på hjemmesiden:

  • Hvilke ord eller følelser associerer du med hjemmesiden ved første blik?
  • Hvilke farver skiller sig mest ud på siden? Hvilke ord eller følelser associerer du med den farve?
  • Prøv at kigge lidt på logoet. Beskriv dit indtryk af det. Hvad associerer du logoet med, hvis du associerer det med noget?
  • Hvilke ord eller følelser associerer du skrifttypen på siden med?

Eksempel fra Unicef

Og netop denne test blev lavet af folkene over hos User testing på Unicef. Her stillede de ovenstående spørgsmål med henblik på at finde frem til om brandbook og guidelines var en del af hjemmesiden ift. hvordan brugeren oplevede det. Og det var ganske interessant:

Brugerne har følgende opfattelse af hjemmesiden:

  • Hjemmesiden giver noget empati, noget trist og en trang til ‘gøre noget’.
  • Den primære farver er lyseblå - som er en beroligende farve.
  • Logoet bruger små bogstaver, som giver en følelse af ‘tilgængelighed’. Det har en globus, en forælder og et barn og en forbindelse til UN’et gennem den blå farve.
  • Skrifttypen er klar og tiltrækker ikke opmærksomhed.

Til sammenligning inkluderede Unicef’s brand book følgende:

  • Brand attributter: Simpel, optimistisk, bold, nutidig.
  • Farver: Primær farve er cyan, som er en sammenhæng til Forenede Nationer (UN). Paletten inkluderer rene, bold og optimistiske farver.
  • Logo: Små bogstaver er venlige og tilgængelig, laurebærbladene forbinder Unicef med Forenede Nationer og viser, at de står for børn.
  • Skrifttype: Univers sans-serif - den kommunikerer enkelthed, klarhed og læsbarhed.

Meget af det Unicef gerne vil kommunikere er også det, som brugeren oplever, og det er jo rigtig godt. Prøv at lave samme test på dit brands hjemmeside.

2. Er din branding konsistent?

Når du har testet brandets hjemmeside, så handler det om de andre kanaler. Du vil gerne finde ud af om brandet er konsistent på alle platforme og i alt materiale. Man kan derfor med fordel teste følgende og få indblik og forståelse i, om brugeren møder inkonsistens:

  • App
  • Sociale medier
  • Reklamer
  • Markedsføringsmateriale

Brugerfeedback er GULD, så det at have nogle fra din målgruppe til at teste og se, om dit brand er konsistent på alle platforme, vil hjælpe dig kontinuerligt med at styrke brandet.

Ved at teste brandet med kunder, vil du være i stand til at sikre ensartet og stærk branding, som dine kunder kan forstå.

3. Andre måder at teste brandingen på

Brand awareness (kendskabsgraden)

Kender forbrugeren til dit brand? Kan de huske det helt uopfordret? Fokusgrupper en genial metode til at måle din brand awareness også kaldet kendskabsgraden, men spørgeskemaer og sociale platforme kan også bruges til at forstå, hvor kendt brandet er blevet.

Brand opfattelse

Måling af kendskabsgraden fortæller noget om, hvor godt folk kender dig, mens måling af brandopfattelsen fortæller om, hvad folk synes om dig. Hvad repræsenterer brandet for forbrugeren? Hvad tænker de om dets produkter og services? Hvordan er denne opfattelse i forhold til konkurrenterne?

Brand associationer

Forbrugeren har en opfattelse af brandet, men hvad er deres associationer til det? Hvis du er et luksusbrand, har du brug for at vide, om du opretholder denne eksklusivitet, som du lover kunden. Hvis du satser på det modsatte, har forbrugeren så en association til, at man sparer penge på dine produkter?

Oplevelsen

Om du har en ekspedient eller en webshop, så er det vigtigt at forstå værdien i den opfattelse, som oplevelsen giver til forbrugeren. Der er i gennemsnit 68%, der forlader kurven på en webshop, men det er jo selvfølgelig sværere i fysiske butikker. Det er ikke desto mindre vigtigt at skabe en oplevelse, der gør at forbrugeren handler igen og igen. Man kan forbedre den fysiske butiksoplevelse gennem datatilgange.

Konklusion

Du skal gå op i, at dine kunder oplever dig have et ensartet indtryk. Ellers bliver du ikke tydelig nok og vil ikke adskille dig fra mængden. Og alle touchpointer, som du har med dine kunder er en del af din branding. Så glem ikke de små detaljer rundt omkring. De kan gøre HELE forskellen!

Læs også: Touchpoints — hvor møder kunderne dit brand