De sociale medier er blevet en naturlig del af brandets touchpoints. De fleste virksomheder er at finde på Facebook, nogle er på LinkedIn og andre på Instagram og YouTube. I dagens Third Dot juletip vil vi forsøge at guide dig til en social media strategi (også kaldet SoMe-strategi), så du kan få viden om, hvorfor du er på den ene kanal frem for den anden.

Vi oplever, at mange virksomheder så gerne vil være på de sociale medier og skabe det salg, som alle taler om. De ved bare ikke, hvor de skal starte. Er det bare at poste lidt om, at vi var til møde med Henning i dag? Eller skal vi skrive et blogindlæg? Hvor tit skal vi poste? Hvem skal poste? Hvor skal vi skaffe indhold fra? Vi kan jo ikke tage billeder… Ja, det er et content chaos for mange... Nogle kommer dog godt i gang, men så kører de død inden for den første måned, fordi ‘hvad skal man skrive om’ - men som du nok ved, blev Rom ikke bygget på en dag…

Hvorfor er du på lige dén kanal?

Du har sikkert en LinkedIn tilknyttet virksomheden. Du har måske også Facebook og Instagram, men spørg lige dig selv “hvorfor?”. Det er ikke fordi, det er forkert, bare spørg dig selv, hvorfor du skulle være på netop de kanaler.

Der er jo rigtig mange kanaler, og mange virksomheder tænker at de bare skal da på LinkedIn for der har Lars fra WeCompany succes, så får jeg det nok også. STOP, STOP, STOP. Bare fordi, st Lars har succes, og det passer til hans virksomhed, så er det altså ikke sikkert, st det gør til din. Det er 1.000.000 gange vigtigere at være relevant!

Så hvor skal vi starte? Hvordan finder vi ud af, HVILKE kanaler vi skal være på?

En SoMe strategi hjælper os først og fremmest med at kortlægge, hvordan vi kommer fra a til b, og hvad vi skal gøre for at nå dertil, hvor skal vi være og hvad vores mål er...

Step 1: Sæt dine mål

Det handler det om at være SMART. En konkret målsætning skal nemlig være SMART:

Specific: Dine mål skal være specifikke tal (eksempelvis at du vil øge salget med 10%)

Measurable: Du skal konkret kunne måle dine mål

Attainable: Dine mål skal være opnåelige

Realistic: Vær ærlig overfor dig selv i forhold til, hvad du og dit team realistisk er i stand til (Der er forskel på vision og mål, så sæt et realistisk mål).

Time-bound: Du skal have en konkret tidshorisont for dine mål (hvornår skal dt være indfriet?).

Pssst… Du kan downloade vores SMART-model template lige her

Så lav nogle klare mål; Er dit mål at få flere følgere? Hvor mange? At få folk til at engagere sig i dit indhold? At få høstet sign-ups eller øge trafikken til dit website? Du ved bedst selv, så sæt dine KPI’er og tag dine resultater op til evaluering løbende, når først du har sparket din strategi i gang.

Step 2: Bliv klogere på din målgruppe

Inden du går i krig med at eksekvere på noget, så husk lige, hvem du taler til. Hvis du ikke har været tro følger af vores julekalender, så kan du læse vores indlæg om målgrupper lige her.

Men overordnet kan du:

  • Kigge på den data, som du har tilgængelige på de sociale medier og via Google Analytics. Det giver dig klare indikationer af, hvem de er, og hvordan de opfører sig på dit site.
  • Lave spørgeskema til nuværende kunder - på den måde finder du ud af hvordan de opfatter dit brand nu, om de følger dig på kanalerne, hvad de syntes du gør godt, mindre godt osv.
  • Interviewe dit segment - Lær dem at kende. Hvad er deres interesser? Deres pain points på arbejdet? Stil evt. nogle hypoteser op for at gøre det lettere for dig selv at udforme en interviewguide.
  • Lav en persona - sæt ansigt på din målgruppe. (Vi har lavet en template til dig som du kan udfylde med din persona. Du kan downloade den her)

Third Dots SoMe strategi

Hos Third Dot har vi en klar strategi om, hvad vores 3 kanaler bliver brugt til, og hvem de hver især henvender sig til.

Instagram

Vores Instagram eksempelvis henvender sig til andre kreative i branchen. Her forsøger vi at inspirere, tiltrække talenter og vise, hvad vi kan. Vi bruger også vores stories aktivt på Instagram (stories er de små historier, der kun vises i 24 timer). Og her bliver de et godt mix af viden, promovering af vores blog og hverdagen på kontoret.

Facebook

På vores Facebook er det low key, behind the scenes og egentlig bare give et indblik i vores hverdag.

LinkedIn

I mens LinkedIn er netværks- og vidensbaseret. Vi deler artikler, viden generelt, cases og hvad vi har fået ud af eksempelvis et foredrag. Vi deler ALDRIG præcis det sammen indhold på nogle af kanalerne, for det er vidt forskellige målgrupper, som vi har til hver kanal. 

Step 3: Find din tone-of-voice

Brandidentiteten på de sociale medier må ikke negligeres! Og en af de stærkeste kræfter her  ernemlig brandets personlighed og tone of voice. Den bør blive kommunikeret og skinne igennem - uanset platform.

Skriv i din SoMe strategi hvilke 3 ord, der repræsenterer dit brands tone of voice. Vi har lavet et Tone of voice chart som nedenfor - du kan downloade dit eget lige her.

Det er en god idé at træne de medarbejdere, der skal sidde med content, i brandets personlighed og tone of voice. Skriv gerne ned, hvem der sidder med ansvar og opgaver til dine sociale medier, så ingen er i tvivl internt.

Step 4: Spørgsmål, feedback, kommentarer og trolls

Det sker desværre, at der er negative kommentarer eller feedback via dine sociale media, men spørgsmålet er: Hvordan du vil håndtere disse? Og hvordan vil du håndtere de positive? Gør nogle overvejelser om, hvordan du vil besvare spørgsmål, håndtere feedback, kommentarer og ikke mindst trolls, der elsker at ødelægge din gode vibe.

Så få lagt en plan for dine kanaler. Find ud af, hvorfor du skal være på den enkelte og hav dine indsigter fra markedet med. Se på, hvad dine konkurrenter gør og husk ikke at abe efter, men at gøre det til dit eget. 

Næste afsnit:

Vi skal dykke mere ned i social media strategien i morgen og se, hvordan vi kan føre planen ud i livet.

Glædelig jul 🙂