Mange virksomheder har en drøm om at være en spiller på de sociale medier. Om formålet så er social selling, content marketing eller kundeservice, så er det en god idé, for sociale medier en fantastisk måde at nå sine kunder på. Det er faktisk vigtigere end nu, end det nogensinde har været, og derfor er konkurrencen hård. 

SÅ, hvordan kan dit brand blive bemærket på instagram, Facebook, LinkedIn etc? Vi giver dig her 4 tips til virksomhedens branding og identitet på de sociale medier.

Vælg de rigtige kanaler

Vi oplever tit, at virksomheder gerne vil være på de sociale medier, men ikke helt ved, hvordan de skal starte. 

Du har sikkert en LinkedIn tilknyttet virksomheden. Du har måske også Facebook og Instagram, men spørg lige dig selv “hvorfor?”. Det er ikke fordi, at det er forkert, bare spørg dig selv: Hvorfor? 

Mange virksomheder tænker, at de bare skal da på LinkedIn for der har Lars fra WeCompany succes, og det vil de da også have. STOP. STOP. STOP! Bare fordi, at Lars har succes, fordi LinkedIn passer til hans virksomhed, så er det altså ikke sikkert, at det gør til din. Det er 1.000.000 gange vigtigere at være relevant.

Men… Hvis du ikke får opmærksomhed på de kanaler, som du er aktiv på, så er det måske ikke dit content, der er dårligt. Der er hundredevis af SoMe apps derude, og det er højst sandsynligt ikke alle sammen der passer til din virksomhed. Du skal finde de kanaler, der passer til dit brands image og mål, så vær kritisk i processen.

Tag ikke visuel branding for givet

Vores synssans spiller en væsentlig rolle, når det kommer til branding. Det er nemlig med til at påvirke vores beslutningsprocess. Hvis din virksomhed har flere sociale profiler, som ser meget forskellige ud, skaber det et brud for dine kunder. Brandingen skal være konsistent på tværs af alle kanaler og hjælpe dem med hurtigt at genkende din virksomhed. Uanset hvilken platform de er på. 

Så hvad skal man tænke over, når det kommer til det visuelle?

Vælg en farvepalette. Coca-Cola bruger deres klassiske røde og hvide farver på tværs af alle sociale medier. Det stopper ikke bare ved logoet. Det er sjældent, at de laver en visuel post uden den røde farve. Hvis du har haft en professionel designer ind over virksomhedens visuelle identitet, vil der helt sikkert være tilknytte en farve palette — brug dem som anført. Du vil gerne derhen, hvor folk associerer disse farver med dit brand. Vi har HER skrevet et indlæg om, hvordan det visuelle tiltrækker og stimulerer os, hvis du vil læse mere om det.

Konsistent brug til profilbillede

Det betyder, at hvis du bruger dit logo på en rød baggrund på Facebook, skal du også bruge det på de andre kanaler. Vi vil til hver en tid anbefale, at du benytter virksomhedens logo eller symbol som profilbillede. Kunderne skal se dit profilbillede og med det samme associere det med dit brand. Din din identitet på de sociale medier skal hænge sammen med resten af din branding så du er let at kende. Tænk bare på Adidas’ 3 streger, KFC's mand og Kellogg’s CornFlakes hane — man ved med det samme, at det er dem.

Lav templates

Billederne kan godt sejle lidt i øst og vest… Og er du ikke bare dig selv til at håndtere jeres SoMe indsatser, så kan det være en rigtig god idé at få lavet nogle templates (skabeloner) i Photoshop. Templates vil sige, at I måske har 4-6 grafiske layouts at arbejde ud fra. På den måde er virksomhedens fonte, farver og eventuelle  elementer altid konsistente.

Ha’ en stemme

Vi taler tit identitet som værende det visuelle… Og det er det også — blandt andet. Men den måde, som du klæder dig på, er én ting. Brandets personlighed er en anden, og det skal kunne mærkes og reflekteres på dine SoMe kanaler. Derfor er det uhyre vigtigt at få udviklet en såkaldt tone-of-voice. Tone-of-voice er den måde, som dit brand kommunikerer på på diverse SoMe kanaler, hjemmesiden og andre touchpoints. Tænk på brandet som en person, der tilpasser sig forholdene (eksempelvis på sociale medier), men har en grundlæggende personlighed, den fastholder. Giver det mening?

At finde brandets stemme kan tage lidt tid, det er ikke en let opgave, men du finder ud af det efterhånden.

Få samlet sagerne

For os, der benytter de sociale medier aktivt, er det utrolig let at holde fokus på at poste indhold og se, hvor mange følgere man nu engang får og har. Men, spørg lige dig selv, hvordan forbindelsen er mellem sociale medier og dit brand. Det skal hænge sammen, og du skal prioritere kanalerne og dit tidsforbrug. Ved at prioritere branding på de sociale medier vil du komme tættere på din målgruppe. Og jo mere strategisk du arbejder med det, desto bedre resultater får du. Så husk at brug din identitet på de sociale medier så folk kan identificere sig med hvem du er.

Rigtig god fornøjelse 🙂