Et logodesign er ikke bare noget, du kan lave i en vending. Selvom det bare er et lille billede eller måske grafiske elementer og skrifttyper, så er det (gjort rigtigt) et værktøj, der er essentielt for din branding.

At skabe et logodesign handler om, at formidle virksomhedens formål og essens gennem et visuelt element der kommunikerer brandets personlighed — og man har kun et kort øjeblik til at gøre det.

Hvad er et logo

Et logo er et aftryk. Logoer er symboler lavet af tekst og billeder, der hjælper os med at identificerer brands. Men et logo bør være meget mere: Det bør være en hjørnesten i dit brand — et element der hjælper dine kunder med at forstå hvem du er og hvad du er.

Der er forskellige former for logodesigns derude, så lad os lige se på dem…

Skrifttype logo

Denne form for logodesign er en af de ‘simpleste’ måde at designe et logo på, da det blot kræver en skrifttype. Den bedste måde at skabe sådan en form for logo er ved at få lavet en skrifttype som sikre en genkendelighed og skiller dig ud.

Mange meget kendte virksomheder bruger denne slags logo: Coca-cola, Disney, Google, Summerbird, Johan Bülow osv.

   

Brandsymbol

Denne form for logodesign indeholder ikke noget tekst. Det er derimod skabt med et billede, et symbol eller et ikon der repræsenterer brandet. Apple, Twitter og Nike er nogle af dem der har stor succes med det.

Kombinationslogo

Det siger sig selv… En kombination af symboler og ord. Her kan eksempler som Microsoft, Xbox og McDonalds nævnes.

Med det ude af verdenen kan vi begynde at se hvordan man får mest ud af et logo.

Hvad gør et logo

Logo er mere end bare en skrifttype eller et symbol. Det er heller ikke noget der bare ser godt ud. Nej, et logo har en masse funktioner.

Det skiller dig ud fra konkurrenterne

Det er nok den mest fundamentale funktion et logo har — at give dig et symbol der differentierer dig fra andre. Det er især vigtigt hvis du har konkurrence, og det har 99,9% af os. Så før du får et logo, så tjek lige dine konkurrenter ud så du kan positionerer dig.

Det fortæller noget om din virksomhed

Et godt logodesign giver dine kunder noget information om virksomheden; det kan kommunikere den branche du er i, den ydelse du tilbyder og dine brandværdier m.v. Det kan f.eks. bruge en skrift der viser at det er et luksusbrand. Eller de kan bruge en specifik farve til at kommunikerer at de tænker på miljøet.

Det skaber genkendelighed

Logoer er et visuelt virkemidler der minder kunderne om at du er der. Logoer kan give stærke visuelle associationer til en virksomhed. Disse associationer hjælper kunderne med at huske dig. Tænk på brands som Addidas eller McDonalds hvis logoer er så stærke at man kan genkende dem med eller uden navnet. Det er ingen overraskelse at et logo er en central del af brandidentiteten.

At lave et logodesign der holder

Vi har de sidste par uger været en masse igennem og meget af dette bør blive reflekteret i brandets logo. Som sagt er et logo ikke til for bare at se pænt ud. Overordnet bør et logo være

  • Simpelt: Simple logoer er lettere at genkende og huske.
  • Genkendeligt: Et godt logo bør skille dig ud og lade dig fremstå unik.
  • Alsidigt og funktionelt: Det bør være i forskellige størrelser (helt ned til lille bitte), farver og medier.
  • Passende: Det skal selvfølgelig være passende til den målgruppe du gerne vil i kontakt med.

På overflade virker det måske lige til at lave et logo. Man skal bare vælge et par farver og noget typografi og så der dauda. Tro om igen… Ja, alle kan lave et simpelt logo — det er bare at åbne Word og så skrive, men det er få der gør det rigtig godt at skabe et simpelt logo.

Der er intet galt i at man selv kommer med et par idéer, men 9 ud af 10 gange vil det ikke gøre noget godt for dit brand. Det betyder selvfølgelig at du ikke skal betale en professionel for det, men det betyder også at du ikke har deres ekspertise og rådgivning. En investering i brandidentiteten og logoet er godt givet ud og du vil være mere stolt af noget som rent faktisk repræsenterer virksomheden end noget der ser billigt ud og på den lange bane vil du heller ikke have mistet kunder pga. det. Ja, det er en investering der virkelig giver tilbage senere.

Næste afsnit

Du kender måske brandet og identiteten ud og ind. Men hvad når du ikke er den der skal designe til brandet mere? Vi skal have en brand book. I morgen kigger vi på hvad sådan en skal til for, også til små virksomheder, og hvordan man udvikler sådan en og ikke mindst, hvad den skal indholde.