Du er garanteret ligesom os på et rødt marked med en fandens masse konkurrenter. Oh yes... Det er dejligt 🙂 Men frygt ej...

Som serieiværksætteren Toke Kruse ville sige: "Et rødt marked betyder bare, at der er penge, og det er der, man skal positionere sig". Da vi hørte det første gang, tænkte vi: "Whaaaat!?" Men det er jo rigtigt.

Tænk over det: Du skal positionere dig og skille dig ud på et marked fyldt med konkurrenter, hvor du ved, at man kan tjene penge på services eller produkter, som mennesker rent faktisk bruger.

Hvor har du din unfair advantage?

Det handler om at finde din fordel. Og design kan være en kæmpe spiller her! Er du i tvivl? Se på Apple og sig os, at design ikke spiller en vigtig rolle. Sig til os, at design ikke har gjort en forskel for Garmin eller for B&O for den sags skyld. Og nej, det ikke kun produkterne, det er hele oplevelsen fra A til Z.

Hvorfor lader så mange virksomheder fordelene være op til skæbnen i stedet for at være proaktive?

Design er jo mere end bare det ydre. Det er også, hvordan man bruger en app, en hjemmeside, går rundt i butikken osv. Alt dette er noget, der ikke burde være op til tilfældigheder, men gennemtænkt, for på den måde kan du skabe merværdi for dine kunder, få en fordel og dermed se et boost på bundlinjen.

Godt design skaber større kundetilfredshed og øget omsætning og ikke mindst en konkurrencefordel, men det skal være gennemtænkt så det understøtter virksomhedens strategi – ellers kan du næsten ligeså godt kyle det ud af vinduet. Det skal hænge sammen.

Vi har alle sammen noget, der skiller os ud som personer. Og det samme gælder for virksomheder 🙂

Læs også:
Der er ingen smutveje til et stærkt brand