Mor og far fortæller historier og synger sange for dig før, du er kommet til verden – men du kan stadig høre det. Høresansen er nemlig den sans, der bliver udviklet først hosmennesker. Læs videre her, hvor vi kigger på lydbranding!
Vi kender det alle sammen. Lyd kan udløse stærke følelser. Det kan være minder fra de sange, der udgør soundtracket til vores ungdom. Sangen, som vi dansede til første gang, vi mødte vores nuværende partner. Eller teksten som minder præcist om det break up, som vi engang gik igennem med en, som vi troede var vores (daværende) livs kærlighed.
Lydens effekt i vores hjerne
Lyd er med til at skabe stemninger. I gyserfilm finder du sjældent en munter tone, men mere en rytme, der vidner om en snigende optakt til, at der skal ske noget, så vi bliver spændte og venter i spænding. Der er ingen tvivl om, at vores ører og følelser har et ubrydeligt stærkt bånd, men hvordan?
Lydbølger trænger ind gennem det ydre øre og går derefter gennem vores ørekanal og ind til trommehinden. Den sender vibrationerne videre til vores midterste øreknogle og ind i det inderste del, som har små fine, fine hår. Dem har du sikkert hørt om før. Disse hår er dem, der konverterer vibrationerne til elektriske signaler, som bliver sendt til hjernen gennem hørenerven.
Neurologer har fundet en sammenkobling mellem et antal hjerneregioner og vores følelsesmæssige reaktioner til lyd. Det handler bl.a. om hippocampus, som er den ansvarlige del for at lagre vores tilegnede viden og sanseindtryk i en samlet erindring i langtidshukommelsen, som man senere kan huske tilbage på (altså som hjælper med at danne minder), men også en række andre dele af hjernen, der påvirker vores beslutninger.
Lyden betydning for vores beslutningsprocess
Undersøgelser viser, at strategisk brug af lyd påvirker os som forbrugere og kan øge virksomhedens omsætning. Som sagt, lyd kan sætte os i en helt bestemt stemning!
Lyd kan faktisk påvirke købsbeslutningen med 85%, så hvis den stimuleres rigtigt, kan den spinde guld for dig.
En undersøgelse viser, at målrettet og relevant lyddesign kan skabe op til 96% stigning i brand awareness og op til 130% stigning i omsætning. Derudover stiger opholdstiden foran en vare med lydpåvirkning med op til 700%.
Lyd er også i den grad med til at skabe en identitet! Eksempler på netop det er musikken fra Olsen Banden og Klovn, reklamer på TV som eksempelvis “Another one drives a Duster” (hver eneste fucking gang, at vi ser en Duster synger vi den), men også Coca-Colas lyd, når du åbner en af deres ikoniske flasker, BMW’s dør, når du smækker den, posen af sprøde Kims Chips, der bliver flået op... Ja, og vi opdager måske ikke en gang, at vi er blevet udsat for lydbranding.
Arla og Audiowise lavede eksempelvis et forsøg med yoghurt i 2 supermarkeder. Her tog de melodien fra deres TV-reklamer “Tættere på naturen” kampagne og tilføjede lyden fra fugle, bier og køer. Kunderne købte 60% mere af de 3 varianter, der var fokus på. 88% af kunderne havde ikke opdaget, at der var lyd på, da de efterfølgende blev spurgt. Her gik lyden simpelthen underbevidst ind og gav associationer om der, hvor råvarerne kommer fra.
Fordele ved lydbranding
Nogle af fordelene ved at benytte sig af lydbranding er bl.a.:
- Skabe en mindeværdig brandidentitet
- Booste brandloyalitet
- Fremme bestemte følelser hos forbrugeren
- Påvirke forbrugerens humør
- Påvirke villigheden til at betale
For at opnå disse ting er der nogle best practise råd til at udvikle en sensationel og mindeværdig lydbranding til virksomheden:
- Vær konsekvent. Det nytter ikke, at du benytter det bare én eller to gange. Det kræver repetition for at blive identificeret med netop din melodi.
- Overvej, hvem din målgruppe er. Den type lydbranding, der passer til din forretning skal også passe på din målgruppe. Hvis du eksempelvis går efter de yngre, skal det måske være up-beat? Er det yogamennesker, så måske en mere afslappende og mediterende lyd.
- Overvej hvilke følelser, du gerne vil fremkalde. Som nævnt i artiklen kan lyd påvirke vores følelser helt utrolig meget. Derfor er det også enormt vigtigt at du nøje overvejer, hvilke følelser din lydbranding skal fremkalde. Her spiller dine produkter og værdier en stor rolle.
Du kan læse meget mere om neuromarketing, og hvordan du kan skabe merværdi i vores artikel "Vi køber med vores sanser"