Du har en forretning, og du er SÅ klar til at skyde gang i brandingen online. Hos Third Dot oplever vi tit, at folk spørger, hvordan man skal starte med branding. Og hvad der skal til.

Mange tror, at branding omhandler følgende:

  • Logoer, taglines, hjemmesider etc. (Hvordan skal mit logo se ud? Hvilke farver skal det have? Hvordan skal min hjemmeside se ud?).
  • Likes og delinger på de sociale medier (Hvordan bliver min virksomhed mere synlig online?).
  • SEO, Google Ads (der tidligere hed Google Adwords), kampagner (Hvem kommer først i søgeresultaterne på Google?).

Hvis du tror, det er branding, så ser du branding på den forkerte måde. Disse ting er markedsføringsværktøjer og -strategier, og er kun en lille del af, hvad branding er.

Så hvad er forskellen på markedsføring og branding?

Markedsføring er der, hvor man aktivt promoverer virksomhedens produkter og ydelser. Det er der hvor du ‘pusher’ et budskab ud på eksempelvis sociale medier, som skal være med til at generere salg: “Køb vores produkt. Det gør de kendte nemlig!” (Jaja, det er bare et eksempel :)).

Det er ikke branding!

Hvad er branding så?

Branding er til gengæld det, der bør ligge til grund for enhver markedsføringsindsats. Branding er, modsat markedsføring, noget der tiltrækker. Branding er udtrykket for de kerneværdier, som en virksomhed, et produkt eller en service har. Det er en kommunikation af et sæt værdier, som netop dette brand har, hvad der er særligt ved dette – og hvad der ikke er. Et brand hjælper med at overbevise nogen til at købe et produkt, og det støtter de markedsføring- og salgsaktiviteter der bliver brugt. Et brand siger ikke “køb mig”. Et brand siger “det her er, hvad jeg er. Det er derfor jeg eksisterer. Hvis du er enig, kan du købe mig, støtte mig og anbefale mig til dine venner, hvis du kan lide mig.”

Markedsføring vs. branding

Summa summarum: Markedsføring er dit budskab, branding er hvem du er.

At mikse markedsføring og branding er bare én af de misforståelser, der eksisterer. Faktisk har Third Dot identificeret udbredte 3 misforståelser om, hvad branding er:

Misforståelse #1 Branding er markedsføring og andet der promoverer virksomheden

Som tidligere præsenteret er dette en misforståelse, da branding er dybere end markedsføring. Markedsføring og andre promoverende aktiviteter kommunikerer kun brandets personlighed og budskab. Et brand består i grove træk af en personlighed, en stemme og et budskab; branding er processen, der er med til at etablere disse træk.

Misforståelse #2 Man skal bare gøre sådan og sådan for at få success med branding

Hos Third Dot hører vi så tit andre sammenligne deres brand med andre brands – til tider store brands som Apple eller Nike. STOP! Mennesker er ikke ens. Og det er brands heller ikke. Der er ingen formel, der passer til alle virksomheder, og sandheden er faktisk, at der ikke er en formel. Branding er altid tilpasset den enkelte virksomhed. Det er det, der er med til at gøre brandet unikt.

Misforståelse #3 Branding er et logo, visitkort og en hjemmeside

Et logo er et led i opbyggelsen af et brand. Branding er med til at skille dig ud fra konkurrenterne og sikre en umiddelbar genkendelighed. Denne identitet (logoet) kan så udbredes så til eksempelvis visitkort, som deles ud i forbindelse med netværksmøder, og din hjemmeside, som er en af de platforme, hvor kunderne kan lære dig lidt at kende, før de ringer til dig.

Bare rolig, der er mange, som blander markedsføring og branding sammen.

Næste gang

Men hvordan skaber man så et brand? Det vil vi komme ind på i den nærmeste fremtid, hvor du får konkrete øvelser til at skabe mere end bare en virksomhed.