Hos Third Dot oplever vi tit at blive spurgt om, hvad forskellen på en identitet og et logo er. Vi oplever endnu oftere, at mange har svært ved at forstå hvad branding er. Det kan være svært at skelne mellem brand, identitet og logo, men her vil vi  gøre et forsøg på at gøre det forståeligt for alle.

Brand, identitet og logo er vidt forskellige ting. Vi blamer ikke nogen for at bytte rundt på dem, men lad os da lige prøve at se på, hvad forskellen er.

Logo er et symbol, der identificerer brandet

Betegnelsen “logo” stammer fra det græske ord “logotypo”. Logos betyder “ord,” og typos betyder “aftryk.”

Et logo er skabt for at fremme genkendelsen. Og hvem vil ikke gerne genkendes? Derfor er et logo også en meget vigtig del af identiteten. De fleste mennesker er visuelle og skal se tingene. Vi genkender farver og form, og disse skal forbindes til brandet. Et godt logo tager udgangspunkt i brandets kerne og er ikke tilfældigt designet.

Et logo består som regel af navn på virksomheden og et symbol som her:

Men et logo kan også være en logotype — et logo bestående af kun ord og intet symbol som her:

Der er nogle brands, der virkelig har formået at skabe opmærksomhed og som bare kan have et symbol som logo, uden ord eller navn. Tag bare Apple. Du er ikke i tvivl om, hvem afsenderen er, når du ser symbolet.

Ofte oplever vi, at der er stor forvirring mellem betegnelserne logo og brand. Et logo er ikke et brand, men blot et symbol, et mærke, der gør brandet genkendeligt.

Identitet er den måde, som brandet fremstår på over for målgruppen

Lad os igen pointere, at en identitet ikke bare er et logo. En identitet, visuel identitet, brand identitet, kært barn har mange navne. Identitet er en af de værktøjer, som en virksomhed bruger til at kommunikere brandet. Det gælder det visuelle billedsprog, som eksempelvis logo, farver, skrifttyper, ikoner og billedstil. Det kan være, afhængig af størrelse på det ønskede identitetssystem, at det indholder brevpapir, visitkort, brochure og lignende.

Men en identitet er ikke bare visuel. Det handler også om, hvilken approach man vil have til sine kunder. Det er den tone, som man ønsker at levere sit budskab i. Et eksempel:

Irma er ikke dus. Det ville være mærkeligt, hvis de pludselig smed en besked ud, der lød som klassens klovn, som joker og er lidt overgearet.

Et brands personlighed kan være afgørende for, hvordan målgruppen reelt set opfatter det.

Brand(ing) gør dit brand mere værd

Mange siger brand, når de egentlig mener branding.

Branding er det visuelle, verbale og det sensoriske, og er det god branding så skaber det et stærkt brand. Mark Johnson beskriver det således: “Branding is applied. The brand is everything — the essence. The total expirence.”  Et brand er de oplevelser, minder, historier og forhold der sammen gør, at en kunde vælger et produkt eller en service over en anden.

Vores opfattelse er, at det netop er det emotionelle, der gør det svært at definere helt klart, hvad det er.

“A brand is not the same as a product. People buy products but they have relationships with brands. If you took away a person’s product, they would just buy the next one on the shelf. If you took away their brand, they would miss it.”

Geri Mazur

Hvis jeg nu siger McDonald's, hvad er så det første, som du tænker på? Vi tænker “badabababaa I’m loving it” og bliver glade. Pointen er, at de har skabt følelser hos os, om man så kan lide det eller ej.

Et hus skal bygges på et stærkt fundament — det samme skal et brand. Det er budskaber og design, der skal kommunikeres tydeligt og forståeligt.

Vi håber, at indlægget her har hjulpet dig med at få en bedre forståelse af hvad de 3 termer egentlig går ud på, så du kan kende forskel.