Branding på hjemmesiden er ufattelig vigtigt! Den går hånd i hånd med markedsføringen - online og offline. Vi ved, at nutidens forbrugeradfærd er at søge på Google, lave sin research og besøge hjemmesiden.
Mange gør ikke meget ved hjemmesiden, og jeg høre dem ofte sige “vi får jo kunder alligevel”. Ja, i de gode tider er der mange der negligerer hjemmesiden, men hvad hvis man kunne få flere kunder i de gode tider? Flere LOYALE kunder? Ville det ikke bare være fantastisk? Og det er netop det branding på hjemmesiden kan hjælpe med.
Du har en hjemmeside, måske en smule uddateret. Den ser måske egentlig ok ud, men måske er den bare ordinær og fortæller ikke rigtig noget om dig. Der ikke noget der gør den unik eller skiller sig ud fra alle de andre, og dine konkurrenters hjemmesider ser ligesådan ud.
Tænker du på branding af din virksomhed, dit produkt eller din service, så er det tid til at gøre noget for at dit brand og deri, din hjemmeside, så det skiller sig ud og bliver husket.
Men hvor skal du starte?
Du skal starte lige her på Third Dot fordi, jeg i denne post deler 7 tips om branding på din hjemmeside, design og marketing som vil hjælpe dig mod et stærkere brand.
Design på din hjemmeside skaber genkendelighed og indtryk
Når det kommer til at designe et killer brand der skiller sig ud og står for noget, så er der et par ting man skal være opmærksom på. Det sidste du ønsker er, at ende op med med hjemmesidedesign der ser ud som det her:
Og lad vær med at panikke. Hvis du har styr på din visuelle identitet så er det også meget lettere at få implementeret det på din hjemmeside og det bringer mig videre til første tips:
Tip #1: Beslut dig for hvilket indtryk det er du vil give på din hjemmeside
Jeg hørte engang en sige, at han leverede kvalitet, og det er jeg da også sikker på at han gjorde, men hans visitkort og hjemmeside sagde det stik modsatte. Pixeleret billeder, dårlig UX og et design der bare så ikke-kvalitets-agtig ud.
Forleden dag, da vi i privaten skulle ud og kigge på fliser og armatur til badeværelset, kiggede vi også på flere hjemmesider fra forhandlere vi havde hørt om. En af dem gik vi væk fra igen, da deres hjemmeside var så dårlig og linksne ikke viste det, de sagde det ville.
En hjemmeside udseende og brugeroplevelse betyder meget for, om en potentiel kunde vælger dig eller ej, så tænk en ekstra gang over hvilket indtryk det er, du gerne vil give. Vil du gerne være den eksklusive, den friske, den nede på jorden, den sjove, den konservative? Uanset hvad du vælger, så skal det afspejle dig indefra og ud, så det går ikke at du kommer i jogginbukser til møder og positionerer dig selv som ‘den eksklusive’.
Tip #2: Vælg stilen som din hjemmeside skal udtrykke
Når vi designer visuelle identiteter laver vi først en liste over, hvad det er, det visuelle skal udtrykke. Er det teknologi og innovation, er det trendy og moderne eller måske eksklusivt og klassisk? Man kan sagtens blande flere sammen, men se på det forrige tip og research dig frem derfra.
Identiteten vi lavede til Bremer Advokater skulle udtrykke kvalitet, tillid og ekspertise. Derfor valgte vi også en mere mørk tone i det visuelle indtryk for at skabe tryghed fra start af brugerrejsen.
Pssst… Du kan se hele casen her.
En vigtig ingrediens der skal til for at skabe et genkendeligt brand, igen online og offline, for din virksomhed, er ikke bare at lave noget der er pænt. For at det har maximum effekt skal det være noget der afspejler virksomhedens kerne som ofte er det der gør den unik.
Jeg tør vædde med, at du har en masse konkurrenter som sælger præcis det samme som dig, korrekt? Derfor er det også det rundt om brandet der gør, at kunderne køber. Alle råber i kor om at deres produkter er så fantastiske, men ingen kan slå den gode mavefornemmelse og man har gensidige værdier og en god mavefornemmelse og relation.
Uanset hvilken stil du vælger, så skal det du udtrykker vil give sige en masse om hvem du er og hvad du står for.
Tip #3: Vælg dine brandfarver
At vælge farver til hjemmesiden, der passer til det indtryk du gerne vil sende ud til omverdenen, har en KÆMPE betydning. Hvis du er klassisk så er gul måske ikke den helt rigtig farve. Er du derimod den friske og sjove af slagsen så kan gul måske være spot on til din hjemmeside?
Generelt så passer 3 farver eller mindre til de fleste moderne virksomheder, men igen så er det helt individuelt. Vi lavede f.eks. Erbs Studio’s brand identitet og hjemmeside og i den, brugte vi intet mindre end 10 farver. Til gengæld brugte vi kun 3 farver til Motosumo, hvis man tæller sort og hvid med. De 3 farver gik igen hele vejen igennem hjemmesiden og på andre platforme, og har den dag i dag, opnået en genkendelighed på tværs af landegrænser.
Brug tid på at finde de helt rigtige farver dig passer til dit brand. Brug farvepsykologi i din beslutning om, hvilke farver der vil give en positiv betydning for dit brand og din målgruppe.
Tip #4: Vælg dit brands typografi
Vi lægger måske ikke mærke til det, men typografien vi ser på et brands hjemmeside går lige ind i vores underbevidsthed og planter sig godt og solidt, så vi kan danne et indtryk af, hvilken slags brand det er vi sidder og kigger på.
Typografien er ligesom farver, også med til at fortælle mere om hvem dit brand er på hjemmesiden. Hvis du tænker over det, uanset hvilken stil et brand har, når man så skifter typografien ud, så forvandler det overordnet design, look and feel så fuldstændig på hjemmesiden.
Når man skaber en unik typografi, er det vigtigt ikke kun at tænke på det designmæssige og hvad der ser godt ud, men også på brugerens oplevelse. Prøv så vidt muligt at bruge “web sikre fonte” så det er lettere for brugeren at læse, men som samtidig komplimentere designet og stilen af dit brand. De fleste fonte fås både til web og det såkaldte “desktop”, men undersøg det, før du evt. køber en.
En god kilde til gratis fonte er Google fonts, men vil du gerne have en lidt mere ‘unik’ så køb en font. fonts.com har et bredt udvalg og man kan finde noget til enhver smag, hvis man ikke har 50 og 200.000kr. til at købe ens helt egen font.
Tip #5: Hvad skal din hjemmeside kunne
Inden du begynder at designe layoutet på hjemmesiden, så spørg dig selv hvad den skal kunne og hvad den skal have på sig. Har du f.eks. meget presseomtale eller forhandlere du sælger til, så kan det være en idé at have en presseside hvor man kan downloade billeder, logoer, brochure m.v.
Vil du gerne være markedsleder indenfor dit felt, så er en blog god at have og måske endda også en nyhedsside.
Tip #6: Sørg for at din hjemmeside har et formål
En ting er, at din hjemmeside ser rigtig fed ud og 100% afspejler dit brand ud ad til, men den skal også have et formål.
Er din virksomhed f.eks. en e-commerce så er det, at få folk hen på shoppen og få dem til at købe. Hvis det er en servicevirksomhed så er det måske i højere grad, at fortælle brandets historie, vise tidligere cases og kunder, og måske endda også skabe noget leadgenerering med content.
Uanset hvad, så spørg dig selv: Hvad vil jeg gerne have min kunder til? Det kan være alt fra inspiration, til at se den kompetencer som et online, uddybende visitkort til rent faktisk at generere salg.
Tip #7: Start med at wireframe dit layout
De forrige tips er vigtige for at nå hertil. Du har nu taget en beslutning om, hvad du skal afspejle visuelt og hvordan. Det er tid til at layoute din nye hjemmeside.
Og bare rolig… der er flere beslutninger der skal træffes. Du skal nu vælge hvilken slags side du vil have. Er det en one page hvor det kun er en side hvor man scroller og klikker på samme side? Eller er det en mere traditionel side hvor der er flere sider man loader hen til?
Skal du have en tætpakket side med en masse information som f.eks. nyhedsmedier, eller skal du have en clean, simple og moderne side hvor der er plads til whitespace?
Som tidligere vist, talt om fra personlige oplevelser og det at have designet rigtig mange hjemmesider for meget forskellige kunder og mange forskellige udfordringer, så kan det hurtigt blive rodet hvis der sker alt for meget, og så går budskabet og formålet med siden tabt. Det at skabe et lanceret layout er vigtigt både for brandets skyld, men også for brugeren.
Når du har fået styr på din wireframe kan du begynde at sætte farver på, implementere typografien og skrive din tekst og indsætte dine billeder og/eller videoer.
Tip #8: Producer noget originalt og relevant content
Du har fået en über fed og brugervenlig hjemmeside der virkelig fortæller hvem dit brand er, og hvad det står for. Nu er det tid til at skabe noget killer content.
Godt content skaber værdi for dine kunder. Og det der giver en værdi og skaber bedre relationer og branding handler om relationer og den gode mavefornemmelse. Content er særdeles vigtig ingrediens i dit brands succes og er kernen i din markedsføringstiltag der hjælper dig med at blive set online.
Og content er ikke bare et par blogposts i ny og næ. Brug også whitepapers, billeder og videoer, podcast osv. Tænk på alle medier og formater der er tilgængelig og se så hvilke nogle der passer dit brand og de ressourcer du har tilgængelig.
Konklusion
At lave en hjemmeside, der passer til brandet, tager tid og ofte er det en god idé at have en smule erfaring med design og dets teorier. Med det sagt, så er det ikke rocket sciens og det vigtigste er, at ikke er subjektiv, men objektiv og ser det ud fra hvad brandet er, og skal udtrykke. Det betyder dog ikke, at du ikke selv skal kunne lide det, men det betyder at hvad du personligt synes er pænt og gerne vil have af farver hjemme på væggen, ikke nødvendigvis er det dit brand skal signalerer.
Så sæt den tid af det tager og sørg for at vide hvorfor du gør det ene, frem for det andet.