Har du din viden med fra gårdagens indlæg om brandværdier? Så bliver i dag en fest. Vi skal have slået fast hvem du er og hvad du står for.

Og tænk lige; Hvis dine kunder blev spurgt om at beskrive dit brand i 2-3 sætninger, hvad ville de så sige? Hvad ville du gerne have dem til at sige om det?

Som virksomhedsejer prøver vi ofte at drysse en masse fancy forklaringer af hvad vi står for og hvad vi tror på. Men hallo… der er jo ingen der vil kunne huske, eller gentage det for den sags skyld.

Når du markedsføre dit brand på hjemmesiden, via kundeservice, reklame osv. så er det vigtigt at du kommunikerer 2-3 værdier du gerne vil have kunderne til at vide om dig.

Nogen der virkelig står for noget

Tænk bare på Apple… Hvad er de første ord du tænker på når du hører Apple?

  • Innovation
  • Think different
  • Forandring
  • Fede produkter

Det er ikke tilfældigt at vi tænker sådan. Under en præsentation i 1997 præsenterede Steve Jobs følgende råd til sine medarbejdere:

To me, marketing is about values. This is a very complicated world, it’s a very noisy world. And we’re not going to get the chance to get people to remember much about us. No company is. So we have to be really clear on what we want them to know about us.

I samme præsentation siger han også:

What we’re about isn’t making boxes for people to get their job done… Apple is about something more than that. Apple at the core… It’s core values… is that we believe that people with passion can change the world for the better.

Og læg lige mærke til værdierne her som vi talte om i går

  • Passion
  • Change
  • Better world

Det er det Apple tror på og de kommunikerer disse værdier gennem alle aspekter i deres brand.

Hvad står dit brand for

Start med få tankerne ned i samme øvelse som i går om hvad dine 2-3 udvalgte værdier virkelig betyder for dig og hvorfor. Lav et skriv hvor du får pakket værdierne ind som Steve Jobs, men også gerne lidt længere.

Prøv at se samlet på det hele til en virkelig god sætning der fortæller essensen af dit brand. Hvad står du for?

Vær konsistent

Den vigtigste ting efter du har fundet frem til dit brands kerneværdier, er at være konsistent. Alt omkring dit brand, fra de farver du bruger til logo, til din tone of voice, skal repræsentere disse kerneværdier.

Et logo er ikke et brand. Det er et slogan heller ikke. En farve er heller ikke og en hjemmeside eller en reklame er heller ikke (Hvis du er i tvivl om hvad et brand er så har vi lavet hele to artikler om det: Du finder den ene her som fortæller om forskellen på brand, identitet og logo her og den er omhandler hvordan et brand er bygget op.)

Konsistens er en sand ven når man skal skabe et brand. Hvis man skal skabe et brand, skal man være tro mod sine værdier and konsistent.

En, jeg personligt synes, der gør det rigtig godt med at være konsistent, og som har skabt et internationalt brand på bare 3 år er Soundboks. Uanset hvilken platform man finder dem på, kommunikerer de altid det samme.

Er du konsistent i den kommunikation?

Når du har fået defineret brandets kerneværdi er det meget lettere at handle på det, og lettere at kommunikere på tværs af kanaler.

Næste afsnit

Målgruppen er yderst vigtig når man taler kommunikation og markedsføring. At definerer en konkret målgruppe kan godt være en svær øvelse og at lære dem at kende er for nogle uoverskueligt. Men vi har gode nyheder... Der er nemlig flere måder at gøre det på. Og med en smule dedikeret og fokuseret arbejde, kommer du rigtig langt. Følg med i morgen hvor vi dykker ned i målgrupper og hvordan man kan definere hvem man skal tale til.