Hvordan har du sidst mødt en, som skillede sig ud fra mængden? Det er næsten med garanti noget helt bestemt, der fik denne person til at optage plads i din hukommelse. Måske ved sin opførsel, omklædning eller noget tredje. Hvis det var en virksomhed, ville disse karaktertræk være nogle af elementer, der indgik i brandidentiteten. Om det så er positivt eller negativt, er disse faktorer noget vi husker, og det gælder også hvad vi associerer dem med.

Det er blevet tid til at få lavet en identitet til vores brand. Hvem er det? Hvordan ser det ud? 

Hvad en brandidentitet

Kort sagt er en brandidentitet en samling af alle brandelementer, som virksomheden skaber for at vise et billede af dem selv til forbrugeren. Vi har tidligere lavet et indlæg om emnet, som går lidt mere i dybden. Det kan du læse her.

At være genkendelig og stå for noget er et must i disse dage. Vi kan kopiere produkter ret let, da de fleste i branchen efterhånden har en let adgangsbarriere. Men hvordan skaber man en stærk brandidentitet?

Det handler om adfærd

Adfærd opererer både på det rationelle og emotionelle niveau, og her kommer vores eksistensberettigelse eller vores WHY i spil. Det er nemlig essentielt, at vide, hvilken værdi man giver kunderne. Om det er at løse et problem eller et behov, så skal du have styr på din mission. Når du har styr på den, vil du vide præcis, hvordan din virksomhed skal opføre sig, klæde sig på og lignende for at opnå det.

Du vil få styr på, hvordan du skal kommunikere og markedsføre dine produkter, og hvordan du skal håndtere kundeservice. Når folk ved, at de kan regne med dig, vil du vinde kundernes loyalitet og få fans og følgere, som vil anbefale dig til andre.

Hvorfor det er vigtigt at skille sig ud

Med mindre du har at gøre med en exceptionelt sjælden vare, så har du, ligesom os, nok relativt meget konkurrence. For at skille dig ud må du være en de husker og mest af alt, være anderledes. Det handler om at repræsentere noget, som det marked du går efter kan identificere, men på en måde er anderledes.

Derudover så skal man være konsekvent i den måde, man præsenterer sig selv på . Det gælder især måden man kommunikerer på eller anvender sit logo.

Der et par elementer, der yderligere gør sig gældende i det med at skille sig ud. For at du kan opnå det, er det vigtigt at alle i organisationen ved, hvad brandet står for, så de kan styrke denne opfattelse gennem alt, hvad de gør.

Udvikl brandet

Ja, et brand udvikler sig — ligesom mennesker. Så det betyder også, at der over tid nok vil være nogle småjusteringer i, hvordan du præsenterer dit brand. Hold øje med, hvordan de sociale tendenser er, så du kan udvikle dit brand derefter. Men husk; du skal stadig være tro mod dine fundamentale værdier selvom måden, de udtrykkes på, kan ændres. 

Dine ord og handlinger betyder alt

Husk; et brand er mere end et logo og eb hjemmeside. De er begge to en del af det store spil, men de betyder kun noget, når de afspejler virksomhedens værdier og mission. Kort sagt, alt du gør spiller en rolle for, hvordan dit brand opfattes. Gør det derfor ordentligt. Få det rigtige budskab ud fra begyndelsen.

Kend dig selv 

‘Jaja, det er fint. Nu har vi forstået at brandidentiteten er vigtig og man skal være konsistent. Men hvad skal vi gøre?’

Vi har de sidste par dage indsamlet en masse viden om os selv, om målgruppen og om markedet og vi har endda også fået grundstenene på plads. Alt dette skal vi nu til at eksekvere på. Men før vi går i gang med at finde de konkrete elementer, der skal udgøre vores brandidentitet, skal vi stille os selv nogle spørgsmål:

  1. Kender vi vores mission? (dit why)
  2. Ved vi, hvad vores kerneværdier er?
  3. Hvilken personlighed har vores brand? (hvis vores brand var en person, hvilken personlighed ville den så have?)
  4. Kender vi vores position? (Hvordan vi differentierer vi os fra konkurrenterne?)
  5. Hvad er vores brandstemme? (hvis vores brand var en person, hvordan ville det så kommunikeres?)
  6. Hvordan skal det hele kommunikeres til interessenterne?

Disse elementer i spørgsmålene er dem, der definerer vores brand og dem vi har behov for at kende og forstå, før vi kan skabe brandidentiteten.

Hvis du har fulgt lidt med i de seneste posts, kan du se at vi har lavet en del af forarbejdet, men vi skal også have eksekveret på det...

Næste afsnit

I morgen stopper vi lige op og kigger på en af de fejl, vi oftest oplever når der skal udvikles brandidentitet: Nemlig at gøre som konkurrenterne gør. Er du en af dem? Eller tør du gå din egen vej? Læs med og få inspiration, inden du tager spadestikket dybere ned brandidentiteten.

Læs også:
Hvorfor skal man investere i branding?