Brand book, brand bible, designmanual, brand guideline, style guide… Kært barn har mange navne, men i dag skal vi se på, hvordan vi kan få lavet sådan en fætter. Og hvorfor det er så vigtigt... 

Hvad er en brand book

Det her er brandets bibel. Det er reglerne for brandet. Rammerne, om så må sige. En brand book beskriver hvordan dit brand er og hvordan det skal bruges, hvilke elementer der bruges og hvad målet med brandet er. Det inkluderer alt fra logodesignet og hvordan det skal bruges, til brevpapir, hjemmesidens udseende osv. osv.

En brand book er med til at bestemme alle markedsføringskampagner, kommunikation og produkter og services. Det er din brandstrategis guidelines. Den sikrer at hele teamet er alignet med budskab og kommunikation og er en hjælpende hånd til grafikerne, internt såvel som eksternt. En god brand book beskriver nemlig alle de grundlæggende designværktøjer, der er nødvendige for at lave og formidle brandets kommunikation — Skrifttyper, farvepalette, billedebrug, tekst og tone og hvilken personlighed brandet har.

Hvorfor alle brands burde have en brand book

Hvis du er en lille virksomhed sidder du nok nu og tænker “hvorfor skal jeg have sådan en? Jeg er jo bare mig. Det kan jeg ikke se det vigtige at smide ressourcer i”, men der tager du fejl. Alle brands, store som små, burde som minimum have en designguide for at sikrer, at alle visuelle elementer er konsistente.

Tænk hvis har én designer ansat i virksomheden lige nu, eller bruger et eksternt. Det er den

person der har designet alt visuelt til brandet: logo, hjemmeside, visitkort, brochure osv. osv. Ja, han/hun kender måske det identiteten ind og ud, men hvad når han/hun stopper eller du vælger at gå hen til et andet bureau? Så skal du lære den person at arbejdet med brandet ud fra din hukommelse? Det er helt sikkert lettere hvis du bare giver personen brand booken der har alt hvad han skal bruge: farvekoder, logostørrelser, typografier osv.

En brand book gør det nemmere at arbejde med brandet og at være konsekvent i formidlingen.

Hvad skal en brand book indeholde

Hvis vi starter med at kigge på længden: det kan varierer meget. Nogen har en enkelt side, mens andre har mange mange sider. Det kommer an på kompleksiteten og antallet af visuelle elementer og markedsføringsmateriale som eksempelvis brochure og visitkort.

Ligesom længden varierer indholdet også fra branche til branche og små til store organisationer. Men her er en liste over de der bør være inkluderet i brand booken:

  • Overblik over brandet, inkl. historien, vision og personlighed
  • Logo specifikationer (f.eks respektafstand)
  • Skrifttyper og system
  • Farver og farvesystem
  • Taglines
  • Tekstforfatning
  • Brugen af billleder, inkl. fotostil
  • Brochureguidines
  • Brevpapirs- og visitkortdesign
  • Layouts og grids for både print- og webbaseret projekter.
  • Tekst stil og stemme
  • Sociale media guidelines
  • Visuelle eksempler på brandet i kontekst

Bliv inspireret af de bedste

Vi har samlet lidt inspiration til hvordan du kan udforme din brand book. Nogle af dem er stadig i live, nogle gamle (brands er jo dynamisk), men fælles er, at de er ret coole:

Når du laver din brand book så tænk på hvordan den vil blive brugt. Inkluder specifikke eksempler og gør guidelines klare og simple. Have in mente at guidelines der er for strikte kan begrænse kreativiteten og nye mulige designs hvor imod guidelines der måske er for løse kan resulterer i at identiteten går i øst og vest.

Næste afsnit

Vi har fundamentet i brandidentiteten på plads og det er tid til at se på hvordan det kan blive eksekveret på virksomhedens touchpoints. I morgen dykker vi ned i touchpoints og kunderejsen så du ved hvor og hvordan du skal ramme på de enkelte medier.