Typografi er i den grad en undervurderet ting hos mange virksomheder. Synd, for det er virkelig noget, der batter i den visuelle identitet. Internettet består af 95% typografi, og når du skriver noget, bruger du typografi. Du bruger en skrifttype, der kan påvirke din modtager og hjælpe ham eller hende med hurtigt og bedre at forstå budskabet.  

Din typografi er den del af dit brand

Kernen af et brands identitet er bygget af 3 elementer:

  • Farver
  • Typografi
  • Logo

Alle 3 har et hver deres formål, og hver eneste kræver velovervejet ‘formulering’ og tanke. Typografien kan godt være en smule tricky og jeg oplever tit at virksomheder negligerer vigtigheden i dens kraft og kunnen. Så i dag zoomer vi ind på hvordan du vælger den helt rigtige skrifttype til din brandidentitet samt hvor man kan finde den, men lad os starte med at se på termerne som vi designere taler om.

Fonte og skrifttyper er ikke de samme

Det er faktisk for nyligt at det gik op for mig at der er forskel på de termer vi går rundt og bruger i hverdagen. Noget jeg lærte fra Typografi ekspert, Henrik Birkvig. Anyway; de forskellige terminologier stammer fra gamle dage. Dengang skriften blev lavet i hånden, krævede det en slags metalblok til hver eneste bogstav. F.eks. hvis du skulle printe bogstavet ‘A’ i Times New Roman skulle du bruge en blok. Skulle du lavet ‘A’ i Times New Roman Bold skulle du bruge en anden. Derfor lavede man nogle forskellige betegnelser for at dele det mere op:

Skrifttype:

En skrift som eksempelvis Helvetica

Font:

En bestemt størrelse, vægt og stil, eksempelvis Helvetica, 12pt., bold

Nu hvor alt er blevet digitalt og man ikke behøves 1 metalblok til hver eneste bogstav, har termerne mistet deres ‘betydning‘ eller forskel, om så må sige. Men lad os komme rigtig i gang.

Sådan vælger du en den rigtig skrifttype til dit brand

Det handler om at finde de(n) skrifttype der passer bedst til dit brand og dets personlighed. Målet er at finde 2-3 skrifttyper der repræsenterer det. Iconix Fox har lavet en ret så genial infografik om typografi: 

Bare lige for at gøre opmærksom på det, så er skrifttypen noget andet end logoet — altså navnet der er skrevet (også kaldet logotype). Denne bør være sin egen, så brug ikke de samme skrifter til begge.

Step 1: Skal du være som andre, semioriginal eller helt original?

Det jeg spørger om er, om du skal have en af de mange 1000 gratis skrifter der er, om det skal være en købt/med licens eller en der er lavet specielt til dig? Som alt andet er der fordele og ulemper ved alle sammen.

Den gratis skrifttype (open source)

  • Fordel: De er gratis og lette at få fingre i
  • Ulempe: De er generisk og kan være begrænset

Der er ingen tvivl om at de er populære. De er lette at finde og gode at eksperimenterer med og generelt web venlige. Men man betaler også en pris på den anden side: De er generiske, basic og giver ikke særlig meget identitet til dit brand. Der er nemlig mange andre end dig der bruger dem og det gør, at det er svære at skelne dig fra andre.

Den semioriginale (dem med licens)

  • Fordel: Der er mange forskellige og man kan finde nogle til OK priser
  • Ulempe: Licenserne kan godt blive lidt dyre.

Hvis du vil have med kreativ frihed og være din egen så er de her en god måde. Du har en masse styling muligheder som måske passer bedre til dit brand. Men som skrevet, så kan det blive dyrt: for det kan godt være at skrifttypen ikke koster så meget, men licensen kan blive dyr hvis du eksempelvis arbejder med freelancere der har brug for deres egen licens, eller du har brug for flere fonte i den familie. Mange gange kan man dog købe bundles.

Den originale (din egen)

  • Fordel: Fuldstændig unik og lavet specifikt til dig
  • Ulempe: Det er dyrt og tidskrævende

Denne løsning er til dig der absolut ikke vil være som andre brands. Sådan en fætter her, lader dig få dit helt eget visuelle sprog, designet kun til dit brand. Den er designet til dine behov, men det kan også være dyrt i både tid og penge. At skabe et stærkt typografisk bibliotek fra bunden, kræver en hulens masse arbejde, men det er det værd! De største vi ser i hverdagens billede har lavet denne investering. Ørsted, Danske Bank, DSB, Folketinget har alle fået designet deres af bureauet Kontrapunkt som i den grad har speciale i typografiudvikling.

At få lavet sin egen skrifttype kan betale sig på bundlinjen. Tag for eksempel NFL som fik lavet Endzone Slap og Netflix der fik skabt Netflix Sans.

Det kan virke uoverskueligt hvis man ikke har siddet med det før, men prøv at start med at lede efter inspiration. Du kan bl.a. se på disse sider:

Step 2: Udvælg de bedste

Jeg har det personligt med at gå helt amok og bare tage alle de skrifttyper jeg godt kan lide, men det er altså ikke helt godt at gøre. Så prøv at starte med at finde 5-10 stykker. Stil dig selv disse spørgsmål for at finde ud af om det rent faktisk er en stærk spiller:

Er den anderledes? Den skal jo helst skille dig ud fra konkurrenterne, ikke.

Er den fleksibel? Typografien skal bruges til forskellige ting og på forskellige platforme. Holder den på både print og web? Er god helt lille og helt stor? Kan den bruges på alt fra dine produkter til din blog?  

Har den det du skal bruge? Her mener jeg tegn, størrelser og vægte (bold, italic osv.). Brandet vil udvikle sig og typografien skal gerne kunne være med på den rejse.

Er den læselig? Og du skal være ærlig overfor dig selv. Nogle er lettere at læse end andre og det gælder især til brødtekster. Test det af på både store og små bogstaver.

Step 3: Find dens makkere

Som sagt er én skrifttype ikke altid nok og nu begynder det sjove og lidt sværer. For at få flere skrifter til at spille sammen kan være dybt frustrerende hvis man har set sig lun på nogen der bare ikke gider at holde i hånden. Vi skal have de 5-10 stykker ned til 2-3 frontløbere. De skal kunne bruges sammen i forskellige sammenhænge: på hjemmesiden, produkter, emballage, visitkort osv. osv. Her hjælper det at lave mockups og sætte det i kontekst for at se hvordan de egentlig spiller sammen.

Step 4: Design et system og hieraki

Nu sker det; du skal få dine valgte skrifttype ind i et system. Det er nemlig tid til at designe en form for hieraki der sætter nogle ‘rammer’ så andre i organisationen også kan arbejde med dem på samme konsistente måde.

Så basically har du udvalgt en prioritering af skrifttyperne: Primær, sekundær og støttende:

Primære skrifttype: Det her din ‘standard’ skrifttype. En refleksion af den overordnet brandidentitet

Sekundær skrifttype: Denne bør komplimenterer den primære. Her er det ‘normalt’ at lege lidt med modsætninger i din primære og sekundære (f.eks. at mixe serif og sans serif).

Støttende skrifttype: Vi kalder den støttende, da den skal gå ind og skabe en vægt. Denne kan godt skeje lidt mere ud da det er få steder denne vil blive brugt.

Alle 3 style har deres eget formål og spiller en rolle i designsystemet. Skrifttypers roller er bl.a:

  • Overskrifter
  • Underoverskrifter
  • Brødtekst
  • Quotes
  • Knapper

Husk at typografi er en del af hele brandidentitet, men ikke desto mindre vigtig. Alle elementer i brandidentiteten skal spille sammen og opfattes som helhed.

Konklusion

Din typografi betyder meget for hele forståelsen af din brandidentitet. Den skal være med til at underbygge din historie. Er du trendy, klassisk eller minimalistisk kan læses ud af din typografi så vælg den med omhu. Den skal hænge sammen med resten af din identiet.

Næste afsnit

I morgen ser vi så videre på brandidentitet og kigger lidt på logoet og dennes rolle.

Læs mere:
4 tips til at styrke virksomhedens brandidentitet