Når du overvejer virksomhedens strategiske position som brand, så er det vigtigt ikke at tage fordelene for givet. En stærk brandidentitet kan gøre underværker for enhver virksomhed, men at negligere den kan koste mere for dig, end du tror.  


Hvad er en brand identitet?

Virksomhedens brand identitet er den måde, hvorpå ‘du’ præsenterer dig selv til over for dine kunder. En brand identitet er med til at forme dine kunders opfattelse af, hvem du er.  Den indkapsler virksomhedens kerneværdier. Den fortæller en historie gennem forskellige virkemidler såsom logo, tagline, billedstil, skrifttype og tone of voice. Og jo mere originalt, jo bedre genkendelighed vil du have.

Når man skal udforme virksomhedens brand identitet skal man overveje, hvordan man gerne vil have interessenterne skal opfatte en. Er man all about loooove, er sjov, innovativ eller noget helt fjerde? Når man har bestemt hvilke kvaliteter der passer til virksomheder så skal du præsentere og promovere disse til kunderne. Det sker gennem design, logo, hjemmeside,  emballage, visitkort og sprog. I dette indlæg vil vi se på hvilke myter, der er omkring brand identitet. Og hvilke fordele. 

Myterne om brand identitet

•-•—• Myte #1: Vi kan selv designe vores brand

Vi har alle oplevet effekten af ‘gør-det-selv’ brands. Hvad tænker du, når du får et selv-printet visitkort i hånden, der er limet på et stykke pap? Hvad tænker du, når du kommer til en hjemmeside, der ser rimelig hjemmelavet og meget old school ud? Potentielle kunder vil nemlig dømme din evne til at løse deres problem(er) ud fra deres førstehåndsindtryk af virksomheden, online såvel som offline. Du riskerer at miste potentielle kunder med et brand, der ser uprofessionelt ud og ikke står for noget.  


•-•—•
Myte #2: Vi har ikke råd til en professionel designer

At få designet virksomhedens brand af en professionel koster penge, ja, men det kan koste endnu mere, hvis du ikke har en brandidentitet af høj kvalitet. Den visuelle præsentation af virksomheden er noget der kræver seriøse skills. Og at lave et logo, der ikke er i tråd med virksomhedens vision, værdier, position eller målgruppe, kan skabe forvirring og ikke mindst en dårlig helhedsoplevelse. For eksempel — hvis du har en knaldhamrende god kvalitet på dine services eller produkter, så vil din mangel på det i brandidentiteten sende et forvirrende signal. Pssst... Du kan her læse yderligere om, hvorfor du skal investere i branding HER.


•-•—•
Myte #3: Vi har ikke brug for et brand, det går jo godt

Stoooop en halv. Flere og flere søger online efter produkter og services, og det betyder at du virkelig har brug for en stærk brandidentitet. En, du kan styre. Virksomhedens navn, troværdighed og ry skaber automatisk et indtryk af hvordan det er at arbejde med dig — og det, min ven, er en essentiel del af dit brand. Du kan lade det udvikle sig gennem kundeanmeldelser online eller mund-til-mund. Men du kan også tage kontrol og styre det hen til din fordel. Det er dit valg.

Hvilke fordele er der ved at have en stærk brand identitet?

En stærk brandidentitet kan styrke virksomheden på mange niveauer. Der er en række fordele associeret ved at have et klart og konsistent brand:

•-•—• Branding kan øge prisen på produktet og skabe det såkaldte ‘equity’. Tænk på Coca-Cola, som tager mere for sine produkter sammenlignet med andre (mere generiske) colaprodukter i supermarkedet. Det samme gælder Lakrids by Johan Bülow. 70 kroner for 100 gram (eller sådan noget), hvor du kan få lignende produkter til 30-40 kroner. Resultatet af succesfuld branding er altså, at kunderne forbinder et godt brand med kvalitet og dermed accepter en højere pris.

•-•—• En brand identitet kan i den grad positivt påvirke potentielle kunders købsbeslutning og påvirke profitten, da det hjælper med at skabe loyalitet og tillid.

•-•—• Effektiv branding kan hjælpe med at bygge et stærkt image. Det kan skille dig ud fra konkurrenterne, vise 'dig' og tiltrække nye kunder. Tænk på eksempelvis influencers… De tiltrækker nogle bestemte personer, hvor værdierne stemmer overens.

•-•—• Ved at skabe en følelsesmæssig relation mellem kunderne og virksomhedens produkter/services, kan du øge salget og vedligeholde loyaliteten fra dine nuværende kunder. Det kan du, fordi en brand identitet positivt påvirker købsbeslutninger. Og hvis kunderne køber sig ind i brandet, fordi det matcher deres egne personlige værdier og filosofier, så er der stor sandsynlighed for, at de vil være kunde hos dig i lang tid.

•-•—• Et stærkt brand kan hjælpe med at forene og motivere ansatte. Og alle virksomhedsejere og ledere ved, at produktive, loyale ansatte er en fantastisk styrke i enhver organisation. At skabe et brand, som ens ansatte virkelig tror på og identificerer sig med, kan i den grad motivere dem til at blive fantastiske ambassadører for virksomheden. #BRANDGOAL

Det kan betale sig at have en stærk brandidentitet. Samtidig hjælper den også med at styrke relationen til kunderne. I dagens marked, hvor vi ser konkurrencen snævre mere og mere ind, er branding en nøglespiller i vejen til succes.

Hvordan kan du styrke din brand identitet?

Mange ved ikke, hvor de skal starte, når det handler om branding og identiteter. Mange tænker, at branding er et logo. Derfor har vi også skrevet et indlæg om forskellen på logo, identitet og brand, som forklarer helt specifikt, hvad forskellene er Anyway; der er en masse måder, man kan styrke og promovere virksomhedens brand identitet på. Hvis du ikke er sikker på, hvor du skal starte, så er der et par forslag her, som måske vil hjælpe:

•-•—• Få lavet en brandstrategi. En klar strategi er en af de mest effektive måder til at styrke brandidentiteten. En brandstrategi hjælper med at beslutte, hvordan du vil præsenteres og udvikle brandet på tværs af platforme. En brandstrategi går også i den grad ind og påvirker markedsføringsstrategien. Derfor er det en kæmpe fordel at have styr på den.

•-•—• Sørg for at al kommunikation er i tråd med dit brand. Så hvis du er klassens klovn så lad være med at kommunikere corporate. Brugerrejsen vil fejle, brandet virker ikke autentisk og ja… det bliver bare en dårlig fortælling. Så... det er alt fra dit logo til dit markedsføringsmateriale (brochure, roll ups, you name it) til, hvordan de ansatte klæder sig, hvordan man tager telefonen osv.

•-•—• Alt dit materiale bør være med konsistent brug af det korrekte logo, farvepaletten, skrifttype, fotografier, grafisk layout og sprog på alle platforme. Nu er vi tilbage til klassens klovn og corporate blandet sammen… Det går bare ikke, så prøv så vidt muligt at kommunikere ensartet.

•-•—• Ansatte bør kende virksomhedens brand. Hvad det står for, hvem det er osv., så sørg for at få kommunikeret det til dem. Hvis de ved disse ting, vil de også i højere grad selv kunne kommunikere og præsentere et ensartet image til kunderne.

Branding er mere end bare logoer og hjemmesider. Hvis der er skabt en stærk brandidentitet, vil det også hjælpe med at skabe vækst i forretningen, fastholde kunderne og motivere ansatte.