Danske Bank, Nordea, Bank Nordic. Alle banker. Alle bruger blå som deres dominerende farve i deres udvalg af brandfarver. Det er selvfølgelig ikke et tilfælde, at denne slags virksomheder bruger blå i deres visuelle identitet. Men hvorfor?

De kombinerer farveteori med forretning. Når man skal bygge og skabe et brand, er det vigtigt at forstå hvordan man kan bruge de midler, man har. Det skal vi se på i dag. Vi forklarer om alt det, du behøver at vide om brandfarver, før du skal vælge de rigtige til din brandidentitet.

Hvorfor farver betyder noget i branding

Picasso, den kloge mand, sagde: ‘Colors, like features, follow the changes of emotion’. Ret godt sagt, ikke? Hvad tænker du eksempel på når du hører ordet ‘kærlighed’? Om det er positivt eller negativt, så er der nogle flere følelser når du hører det ord end når du hører ordet ‘cykelstativ’. Følelser er meget kraftfulde og om vi kan lide det eller ej, så er det der der driver vores beslutningsprocess. Som brand, vil du gerne skabe en stærk følelsesmæssig relation med dine kunder. Du kan jo ikke fortælle hele brandet historie og virken gennem et logo eller en butiksfacade og det er her dine brandfarver er noget af det der hjælper dig på vej mod kundens hjerte.  

En kendt farveteoretiker ved navn Faber Birren har fundet frem til hvordan farver som blå og rød giver forskellige reaktioner ligesom ordene ‘kærlighed’ og ‘cykelstativ’ gør. Den samme farve også kan fremkalder de lignende følelser hos forskellige mennesker og DET er interessant, for det betyder at vi har noget at arbejde med. F.eks. fremkalder gul lignende følelser hos en fra Danmark det samme hos en i Canada. Det gælder også for de forskellig nuancer der ligger indenfor den enkelte farve — de har også forskellige effekt.

Vælg dine brandfarver med fornuften og ikke kun hjertet

Farveteori er meget mere end ‘jeg kan godt lide pink, det er en flot farve’. F.eks. har man fundet ud af, at brun ikke passer særlig godt til fødevarer da vi associerer det med med beskidt og rådden mad og virker på os som værende uappetitlig.

Der er selvfølgelig ting der kan være undtagelser. Hvis du har fået anbefalet en restaurant der har en brun identitet, så har du jo allerede fået testet at det ikke er beskidt eller råddent. Dertil er der også noget der hedder kulturelle associationer. Amerikanerne associerer f.eks. grøn med penge da deres valuta er grøn. Det gør vi jo ikke nødvendigvis her i Danmark.

Uanset hvad, så er der ingen, og heller ikke den hardcore business mand, der kan ignorere videnskaben og psykologiske effekter der er ved at brande farver. Det er ikke et spørgsmål om farver virker i branding, men hvordan får jeg farverne til at virke for mig.

Brugen af brandfarver i branding

Ifølge neuroforsker Antonio Damasio, har forbrugerens følelse omkring et brand større kraft end hvad de tænker om brandet. Sæt det sammen med det, at vi ved, at visse farver fremkalder visse følelser og bam… dine brandfarver kan dermed få endnu mere indflydelse på dit salg eller performance af de produkter eller services du tilbyder.

Og som vi har sagt så mange gange så kan en konsistent brug at de samme brandfarver også styrke brandets awareness. Cola bruger eksempelvis kontinuerligt rød i deres originale produkt. Og bare se på det forsøg med ketchup hvor de lavede det en anden farve. Med nok synlighed, bliver farver en del af brandet og noget af det der er med til at skabe genkendeligheden.

Og vi bruger jo brandfarver en del steder, som fx.

  • Logo
  • Hjemmeside
  • I butikken (hvis man da har sådan en)
  • Visitkort
  • Brochure
  • Reklame
  • osv.

Ved at bruge de samme brandfarver gennem hele virksomhedens brandidentitet og på tværs af kanaler, vil du som sagt styrke brandets association til de farver og som forlængelse, styrke kendskabsgraden til det.

Så før du bare vælger en farve, så tænk at de vil have en direkte indflydelse på brandet. Pink er måske yndlingsfarven, men den er måske ikke helt den farve der understøtter virksomhedens mål eller identitet og derfor er det også vigtigt at kende til brandpersonligheden før man vælger farver.

Din farve skal passe til dit brand

Når man kender til personligheden er det også lettere at finde frem til hvilke farver der skal understøtte det, så lad os se på et hurtigt overblik over hvilke følelser der bliver associeret med den enkelte farve:

  • Rød — passion, vigtighed, opmærksomhed
  • Orange — legesyg, venlig, energi
  • Gul — glæde, optimisme, advarsel
  • Grøn — natur, stabilitet, vækst
  • Lyseblå — ro, tillid, åben
  • Mørkeblå — professionalisme, sikkerhed, formalitet
  • Lilla — royal, kreativitet, luksus
  • Pink — feminin, ungdom, uskyldig
  • Brun — robust, jordet, old fashion
  • White — ren, dydig, sund
  • Grå — neutral, dyster, dæmpet
  • Sort — powerful, sofistikeret, har kant

Men husk; sandheden er ikke altid blot én ting og dette blot er en forkortet version. F.eks. kan for meget gul give en følelse af angst.  Der er flere følelser (positive og negative) forbundet med den enkelte farve, så det handler også om hvilken virksomhed man er, men der er nogen overordnet associationer forbundet. Hvis du vil læse noget mere om farver kan du også se denne artikel.

Jeg oplever at mange virksomheder kun bruger en enkelt farve, og det er fint — så er det svære arbejde over. Men for de fleste, er det en god idé, at få et farvesystem med flere brandfarver.

Sådan laver du et farvesystem

Der er ikke én rigtig måde at udvælge brandfarver på til brandets farvesystem. En brandidentitet er en smule abstract og man kan ikke sætte det i kasser med regler osv., og alligevel kan man. Men regler er jo til for at blive brudt. Men vi har i Third Dot en metode, eller tilgang om du vil, vi udvælger farver på til farvesystem i brandidentiteter på:

Vælg din primære farve

Uanset om du vælger 1 eller 10 farver skal du udvælge min. en til to primære farver. Man går som regel ud fra 3 farver - en base, en sekundær og en neutral. Det er mest normalt for et brand at have 1 til 4 farver, men der er undtagelser. Vi lavede bl.a. en ny brandidentitet til Erbs Studio hvor vi ikke bare brugte 4-5 stykker men hele 10 farver. Uanset hvad, så kræver det at du har styr på sammensætningen af farver og den effekt de har sammen. Men lad os gå ud fra de 3 farver:

Basen - Den vigtigste farve til dit brand

Hvilken af dit brands karaktertræk er det vigtigste? Det er din base i dit farvesystem. Din base farve(r) bør dog ikke kun reflekterer brandet personlighed, men også appalerer til målgruppen man forsøger at ramme. Resterende farver vil blive valgt ud fra denne farve(r) og hvordan de passer til.

Den sekundære - Din underbyggende farve

Den sekundære farve i dit farvesystem er den der støtter din base. Og nu begynder det at blive lidt mere tricky. Denne skal selvfølgelig også matche brandets personlighed, men også passe visuelt til basen og målgruppen.

Den neutrale - Baggrundsfarven

Den neutrale farve fungerer højst sandsynligt som baggrundsfarve for at bryde måske en sektion på hjemmesiden eller giver noget til brochuren. De neutrale farver er som regel i gråtone, men også beige, hvid og råhvid er også gode. Sort kan også bruges, men her skal man passe lidt på, da det kan blive en anelse for dominerende.

Den måde dine farver kombineres vil blive brugt mange steder. Det er bl.a. med til at definerer udseendet på din hjemmeside, dit logo, butikken, visitkort, sociale medier osv. osv. osv. så vær opmærksom på dens virkemidler og hvad det signalerer i helhed.

Næste afsnit

Farverne er blot en del af identiteten, men ikke desto mindre vigtig. Men kun sammen med sine kompagnoner kan den skabe en stærk brandidentitet. I morgen kigger videre i emnet og ser på typografiens magt og hvordan man vælger den helt rigtige skrifttype til sit brand.

Læs mere:
Hvorfor skal man investere i branding?
Brandidentitet: Din typografi skal underbygge dit brand
Brandidentitet: Find brandets personlighed