Visuel kommunikation kan godt lyde lidt abstrakt, så det er helt cool, hvis du ikke er nede med at smide penge efter projektet, bare fordi vi siger, at det er det er det skal til, og du ikke har en vindende argument for, om det giver en okay ROI (return on investment). Måske siger du til dig selv: "Visuel...kommunikation.... Er det ikke bare en trend?"

Svaret er nej! Visuel kommunikation går hele 40.000 år tilbage i tiden, da den tidlige civilisation brugte grotternes vægge som et kanvas til at kommunikere deres viden, tro og historier (du har set dem i historiebøgerne i folkeskolen). Den form for historiefortælling er en helt fundamental ting ved den menneskelige oplevelse.

I nutiden har vi et KÆMPE antal kanvasser (medier) til at formidle visuel kommunikation, men den gode nyhed er, at det ikke har påvirket behovet. Den impact, som de visuelle virkemidler har, er INSANE! Tonsvis af data understøtter, at visuel kommunikation har power og er et uundværligt markedsføringsværktøj for brands. Visuel kommunikation er derfor ikke en ‘trend’, det er en klassiker. Offline og online.

Hvorfor det visuelle virker

Research viser, at vi lærer og husker indhold bedre, hvis vi har set det i stedet for læst det. Det hedder ‘Picture Superiorty Effect’. En af grundene til, at vi husker visuel stimulering bedre er, at det sætter sig i vores hukommelse to gange – som verbal kode og som billede. Ord genererer kun den verbale kode.

Vi har dykket ned i en bunke data om effekten og fundet 8 grunde til, at visuel kommunikation er en vigtig spiller i din strategi.

1. Du skal kun bruge 50 millisekunder på at danne dig et førstehåndsindtryk

Man har i 3 studier undersøgt, hvor lang tid mennesker egentlig skal bruge på at danne en mening om, hvordan hjemmesider visuelt appellerer til dem. I det første studie skulle deltagerne vurdere det visuelle indtryk af hjemmesider baseret på 500 millisekunders indtryk per gang.

I et opfølgende studie blev visningen reduceret til 50 millisekunder – og guess what: Der var stadig en målbar, kraftfuld effekt.

Hvor godt førsteindtrykket er, afhænger af mange faktorer: strukturen på siden, farver, afstande, symmetri, tekstvolumen, skrifttyper og lignende.

2. Første indtryk er 94% designrelateret

En flok britiske forskere analyserede, hvordan design og information påvirker tillid på sundhedssider. Studiet viste, at look and feel på en hjemmeside er hovedmotoren, når det vigtige førstehåndsindtryk dannes.

Af al den feedback deltagerne gav, handlede 94% om design. Kun 6% gik på indholdet. Det visuelle og navigationen påvirkede i øvrigt deltagerne mest, når de dannede sig det første indtryk.

Dårligt interface design var i selvsamme studie, associeret med hurtig afvisning og mistillid til hjemmesiden. Når deltagerne ikke kunne lide dele af designet på forsiden, så ville de sjældent klikke sig videre ind på hjemmesiden.

3. Vi husker visuelle indtryk 80% bedre

Hvis vi er blevet præsenteret for noget visuelt til et møde, så husker du det faktisk 6 gange bedre og 3 dage efter.

Når vi skal træffe beslutninger, så er vi især påvirket af det visuelle. Beslutningsprocessen er endda påvirket af præferencer, som vi allerede har etableret. Det betyder, at vi skal gøre en større indsats for at afkode muligheder, der ikke er blandt vores foretrukne præferencer.

God visuel kommunikation og design kan derfor skabe en betydelig fordel for et produkt eller service. Det er med til at brænde sig ind i forbrugerens bevidsthed og kan guide ham eller hende rundt offline (f.eks i en butik) eller online. Succesfuld visuel kommunikation skaber et intuitivt hierarki, der giver et godt overblik.

4. 90% af hjernens informationer er visuelle

Vi er visuelle af natur! 65% af befolkningen lærer bedst gennem visualisering, så forestil dig lige, hvor meget du kan få ud af at bruge mere visuel kommunikation. Det er nemlig sådan, at den menneskelige hjerne aflæser billeder 60.000 gange hurtigere end tekst, og hele 90% af de informationer, som hjernen optager, kommer fra visuelle indtryk.

Et godt eksempel kommer herunder… Hvad tiltrækker dine øjne først?

5. Vi får mere og mere travlt

Og det betyder, at vi har mindre tid til at give alt den samme opmærksomhed.

Hvis du, ligesom os, sidder på kontor, får du sikkert masser af mails i løbet af bare en enkelt dag. Du skal læse dokumenter, tage telefonen, deltage i møder. osv. osv. Men hvad er det de ting har til fælles? Ord.

Ord er nogle stærke sager, men de er ikke den bedste stand alone metode til at kommunikere effektivt.

Here’s a fact: Vi mennesker husker kun 10% af det vi hører efter 3 dage, men hvis et relevant billede serveres med den samme information, går den procent op til hele 65.

Derfor kan vi bruge visuel kommunikation til at få brugeren til at modtage vores budskab hurtigere (i en travl hverdag)...

6. Visuel kommunikation gør et budskab mere klart

… Hvis man altså har gjort sit hjemmearbejde. For at kunne levere et klart budskab, kræver det indsigt. Indsigt i din målgruppe kan nemlig vise et mønster for dens præferencer, og dermed hvordan du bedst kommunikerer dit budskab – ellers er det spild af tid for dig, men også dine potentielle kunder. Jo bedre, du kender din målgruppe, desto lettere er det at lave et visuelt budskab, der går rent ind.

7. Visuel kommunikation skaber en stærk forbindelse til målgruppen

Det visuelle kan fremkalde flere følelser end ord. Når vi har positive følelser omkring noget eller nogen, så knytter vi også en stærkere relation til dette eller denne.

Et billede er derfor en kræft der ikke er til at diskuterer effekten. Vi kan bl.a. se på de sociale medier, at et billede har 40 gange større chance for at blive delt end tekst alene. Som mennesker er det bare en del af vores historie, vores dna, at vi elsker en billedbåren historie, for et billede siger mere end 1.000 ord. Dette kan også være grafiske elementer pyntet med tekst på den ene eller anden måde.

8. Visuel kommunikation hjælper med at skabe sammenhæng

Visuelle virkemidler er med til at give en konsistent oplevelse af et brand. Markedsføringen er bare meget mere effektiv, hvis en virksomhed definerer sine brand farver, sit logo og sine skrifttyper, ikoner og billeder, der tilsammen understøtter brandets identitet og tone of voice. Det skaber awareness og gør brandet genkendeligt.

Konklusion

La' vær' med at gå på kompromis med brandets visuelle kommunikation. Om det er brand identiteten, hjemmesiden, visitkortet, de sociale medier, skiltningen eller andre former for markedsføring, så kan kompromiset være dét, der betyder at dine potentielle kunde går over til dine konkurrenter.

Mere som dette