Hvordan laver man, vedligeholder og skaber man et stærkt brand? Vi har de sidste par dage været igennem dele af øvelsen, men lad os lige stoppe op og se hvad de egentlig skal bruges til. Som sagt tidligere er det, at bygge et brand et håndværk og en disciplin der kræver lidt kræfter, men som er godt givet ud. Derfor er der mange fordele i at lægge en klar brand strategi, både det interne arbejde, men også for den eksterne opfattelse.

Få styr på din identitet

Selvom dit brand nok er immateriel, så har du et ansvar for at beskytte det — i hvert fald hvis du vil nogen steder med det. Enhver beslutning der bliver taget, påvirker brandet. Og uden en vision og mission til at samle det hele, vil du sandsynligvis skade det i mere eller mindre grad. Om det så er gennem inkonsistente budskaber og identitet, ineffektivt markedsføring, eller dårlig forretningsbeslutninger. Så hvordan undgår man disse bump effektivt og skaber en lys fremtid? Med en dokumenteret brand strategi.

Har du skrevet dine ting ned fra de tidligere dage? Så er du mere end klar til næste skridt …

Hvorfor lave en brand strategi?

Essentielt er en brand strategi din strategi for, hvordan du og teamet vil skabe, forme og dele brandet. Det er hvordan dit brand bliver udtrykt og hvordan det stræber efter at være. Det er det formål det tjener, og hvordan du kommunikerer det til verdenen. Det er en dokumenteret plan for brandets succes. Men hvorfor er en brand strategi vigtig:

1. Sikre effektivt markedsføringsindsatser

Når dine produktet har fået et positivt image hos kunderne vil dine markedsføringsindsatser være mere effektive.

Derfor vil en brand strategi sparer dig for en masse ressourcer, da du allerede har fået etableret dit brand i kundernes bevidsthed.

Når du allerede har plads i potentielle kunders bevidsthed skal du ikke kæmpe med at bryde den første barriere. Nye kunder vil derfor også være mere modtagelige for dine budskaber, da de allerede har hørt om dig og har en idé om hvad det er du tilbyder.

2. Et økonomisk middel til at dække kunders behov

Med en stærk brand strategi, er der stor sandsynlighed for, at du vil skabe et pålideligt brand der møder kundernes ønsker og krav. Det skyldes, at en brand strategi kræver planlægning og indsigter. Du må nemlig forstå og kende dine kunders udfordringer og behov, før du kan eksekverer på den ønskede plan.

3. Øger profitten

Et stærkt brand gør det muligt for en virksomhed, at øge fortjenesten. Det er simpelthen fordi en stærk brandidentitet tiltrækker flere kunderne og bygger loyalitet blandt eksisterende kunder, som også er med til, at skille dig ud blandt konkurrenterne.

Det er sådan, at jo mere brandloyalitet du har blandt kunderne, desto mindre skal du bruge for at nå dem.

For at et brand kan få success, skal de tiltrække og bygge meningsfulde og ægte relationer til mennesker på en autentisk og transparent måde. Men hvis du som brand ikke ved hvem du er, eller hvordan du skal kommunikere det, kan du ikke skabe disse relationer. Derfor er en brandstrategi vigtig.

Der er mange andre faktorer der også spiller ind. At have en brand strategi hjælper dig også med at skabe en sundere forretning. En undersøgelse af LinkedIn og Imperative i 2016, viste at 85% af de virksomheder der havde et klart formuleret og forståeligt formål, oplevede positiv vækst, mens 42% af virksomheder der ikke havde, oplevede en nedgang i omsætningen.

Hvordan laver man en brand strategi?

Du er godt på vej. Og før vi dykker ned — har du styr på dine interessenter? Ja? Godt så… Lad os komme i gang.

En brand strategi består overordnet af 3 ting:

  • Indsigter og opdagelser
  • Identitet
  • Eksekvering

Nogle af tingene er vi ikke helt noget til endnu, men bare rolig; du bliver ikke snydt *BLINK BLINK*.

Fase 1: Indsigter og opdagelser

Hvis du har fulgt med i vores kalender har du så godt som styr på denne fase, men lad os lige få alle med.

Vurdér det eksisterende

Før man går i gang med at finpudse identiteten, er det vigtigt at forstå den nuværende identitet og tage et objektivt kig på de på faktorerne der påvirker hvordan du præsenterer dig selv. Det er inklusiv din branche, din målgruppe og dit brand.

Det er identiteten der er essensen af dit brand. Det er dine værdier, din vision og din mission. Du har måske allerede en version af disse elementer, om det er skrevet ned på den eller den anden måde. Se objektivt på det du har formuleret for se om det er som det skal være og stadig relevant.

Markeds- og konkurrentanalyse

For at få positioneret dig rigtigt, er det vigtigt at forstå hvor du skal stå ift. til dine konkurrenter på markedet. Ved at positionerer dig korrekt, kan du skabe noget originalt som skiller dig ud og skaber en stærkere relation til dine nuværende og potentielle kunder.

Så få skabt dig et overblik over hvor stort markedet er og hvilke muligheder der er. Noget af informationen kan du få online hos f.eks. brancheorganisationer, publikationer og research organisationer. Men, nogle af de bedste guldkorn kommer fra egen research.

Derfra handler det om at få identificeret konkurrenterne og hvad I gør ens eller anderledes. Tag de brands du konkurrerer med på nuværende tidspunkt og dem du ønsker at konkurrere med.

Lav en persona

Ud fra vores målgruppe definering og analyse, kan vi lave en persona (hvis vi ikke allerede har lavet en). En persona er en fiktiv bud på din ideelle kunde. Det er en profil fra din målgruppe der giver nogle semifiktive informationer om modtageren og deres behov, baseret på rigtig data.

Den hjælper os med at kortlægge hvem vores kunder er, hvordan de operere, hvad de går op i osv.

Hvis du ikke allerede har udfyldt en persona kan du downloade vores template lige her.

En persona er en vigtig del af en brand strategi. For hvis du ikke ved hvem du taler til, vil kommunikationen være totalt tabt og dem du vil kommunikerer til vil aldrig modtage den.

Husk: det er essentielt at være empatisk når du laver øvelsen. Lyt til hvad kunderne har brug for. Det er ikke altid hvad de siger.

Opfattelse

Hvis man vil have succes (og det vil vi alle sammen, ikke?), er det vigtigt at være ærlig overfor sig selv, omkring hvordan forbrugeren opfatter dit brand. Og det kan gøre ondt, men det er for det bedste. Vi har tidligere talt om brand image og hvordan du finder frem til hvordan det ser ud.

Fase 2: Identitet

Du har nu en forståelse af hvilken hylde du er og skal være på og nu er det så tid til det hårde arbejde — at finde frem til hvem du er og hvordan du skal kommunikerer det.

Jeg vil ikke dykke for meget ned i denne fase da vi i senere afsnit skal kigge på identiteten men, lad os lige remse lidt op hvad den indeholder:

  • Definere (eller redefinere) brandidentiteten
  • Finde brandpositionen
  • Identificerer kerneværdierne og value proposition
  • Tagline
  • Budskabsstrukturen

Som sagt er det ikke noget jeg vil gå mere end i da vi i de kommende afsnit skal se på brandidentiteten.

Fase 3: Eksekvering

Når du ved hvem du er, hvad dine kernefortælling er, skal du have kommunikeret det effektivt til omverdenen.

Igen kommer vi ind på eksekveringen senere hen, så stay tuned! Det bliver skide godt.

Eksekveringen handler i bund og grund om:

  • Brand guidelines
  • Contentstrategi

Er du klar? Don’t miss out. Følg med hver dag på vores LinkedIn og Instagram.

Næste afsnit

I næste afsnit skal vi se på virksomhedens fortællinger og hvordan man kommer frem til disse. Dette er et af de emner jeg især glæder mig til, da jeg oplever at mange virksomheder har enormt svært ved at finde frem til deres fortællinger. Så stay tuned 🙂 

Læs også: En guide til digital markedsføring anno 2020