Branding er en disciplin alle virksomheder bør praktisere og de fleste virksomheder vil altid have en ting eller to, som de gerne vil blive bedre til. De fleste virksomheder har også en eller flere udfordringer, som de gerne vil løse. Det er der ingen skam i, men hvis man ikke gør noget ved det, så bliver man også, hvor man er.

Udfordringerne med branding er altså ikke ukendt, selv hos de helt store virksomheder, og også mange ved slet ikke hvad branding reelt set betyder for virksomheden og hvorfor man rent faktisk bør have en konkret strategi for sit brand.

Derfor tænkte vi, at det var på sin plads at dele de mest typiske brandudfordringer, blandt virksomheder

De mest gængse brandudfordringer

Vi ser udfordringer hver dag og som virksomhedsejer, direktør eller ansvarlig for markedsføring, er der nok at se til og jonglere med. Og ja, et brand skal plejes og nusses om for at få den ønsket effekt og her er disse udfordringer ikke et plus. Derfor har vi researchet lidt, og fundet frem til de 13 mest almindelige udfordringer hos et brand.

  1. Ingen i organisationen har en solid forståelse for brandets målgruppe eller behov.
  2. Brandet står ikke for noget og har ingen brandløfter. Det er bare et navn og et logo.
  3. Brandet skiller sig ikke ud og er en kliché (så som ‘vi er førende inden for kvalitet).
  4. Brandbudskaberne er hulter til bulter. Der er ikke en overordnet kernefortælling.
  5. Der er kun meget lidt, hvis overhovedet nogen, awareness om brandet i markedet. Måske fordi, at det er en startup.
  6. Interne politikker og dysfunktionel organisering fører til dårlig branding og kundeservice.
  7. Organisationen bag brandet er ikke i kontakt med forbrugernes behov og innovationen i industrien (tænk bare på Nokia).
  8. Ledelsen forstår ikke, hvad branding kan gøre. Derfor ønsker de heller ikke at investere i det.
  9. Når økonomien går lidt nedad, bliver marketingbudgetterne skåret ind til benet. Det gør brandet mere sårbart.
  10. Når der kommer en ny brandmanager til, ændrer de brandets kampagner uanset, om der skal ændringer til eller ej.
  11. Et vækstpres har tvunget brandet til nye produkter eller services, der slører brandets mening og why.
  12. Brandets identitet er inkonsistent i de forskellige kontekster, medier og situationer.
  13. Kriser opstår, når brandet ikke indfrier sit løfte.

Ja, der er mange brandudfordringer, og det kan være umådelig svært at overskue hvordan man kommer dem til livs, men det er ikke umuligt - det lover vi!

Konklusion

Alle virksomheder har udfordringer med branding, om det så er på den interne del eller om det ikke lever op til dets reelle identitet. Et stærkt brand bliver ikke skabt på en dag, men i små bidder efterhånden som man lærer det at kende.

Mere som dette