Julen er trådt ind ad døren hos Third Dot, og det fejrer vi ved at give jer en brandrejse gennem hele december måned.

I dette afsnit vil vi kigge på de mest typiske brandudfordringer, som virksomheder kan have.

De fleste virksomheder vil altid have en ting eller to, som de gerne vil blive bedre til. De fleste virksomheder har også en eller flere udfordringer, som de gerne vil løse. Det er der ingen skam i, men hvis man ikke gør noget ved det, så bliver man også, hvor man er.

De mest gængse brandudfordringer

Vi har efterhånden skrevet et par artikler og indlæg om, hvad branding kan gøre, men aldrig om hvilke problemer der er de mest gængse, når det handler om branding. Derfor har vi researchet lidt og fundet frem til de 13 mest almindelige udfordringer hos et brand. Kan du kende din virksomhed i noget af nedenstående?

  1. Ingen i organisationen har en solid forståelse for brandets målgruppe eller behov.
  2. Brandet står ikke for noget og har ingen brandløfter. Det er bare et navn og et logo.
  3. Brandet skiller sig ikke ud og er en kliché (så som ‘vi er førende inden for kvalitet).
  4. Brandbudskaberne er hulter til bulter. Der er ikke en overordnet kernefortælling.
  5. Der er kun meget lidt, hvis overhovedet nogen, awareness om brandet i markedet. Måske fordi, at det er en startup.
  6. Interne politikker og dysfunktionel organisering fører til dårlig branding og kundeservice.
  7. Organisationen bag brandet er ikke i kontakt med forbrugernes behov og innovationen i industrien (tænk bare på Nokia).
  8. Ledelsen forstår ikke, hvad branding kan gøre. Derfor ønsker de heller ikke at investere i det.
  9. Når økonomien går lidt nedad, bliver marketingbudgetterne skåret ind til benet. Det gør brandet mere sårbart.
  10. Når der kommer en ny brandmanager til, ændrer de brandets kampagner uanset, om der skal ændringer til eller ej.
  11. Et vækstpres har tvunget brandet til nye produkter eller services, der slører brandets mening og why.
  12. Brandets identitet er inkonsistent i de forskellige kontekster, medier og situationer.
  13. Kriser opstår, når brandet ikke indfrier sit løfte.

Ja, der er mange udfordringer, og det kan være umådelig svært at overskue hvordan man kommer dem til livs. Vi giver derfor i december måned et indblik i brandets vej mod en sikker positionering. Det gør vi ved at servere tips og tricks til branding, som tager dig til stjernerne!

 

Næste afsnit

I næste afsnit skal vi se på begreberne branding og produkt. Hvordan adskiller de sig fra hinanden? Det nytter nemlig ikke bare at få en hjemmeside, hvis du ønsker et stærkt brand  — der er ingen smutveje til stjernerne 🙂

Vi ønsker dig og brandet en fantastisk jul med masser af indsigt og læring.

Ho-ho-ho-ho-hoooo.... Glædelig jul!