Hvornår har du sidst mødt en, som skillede sig ud fra mængden? Det er næsten med garanti noget helt bestemt, der fik denne person til at optage plads i din hukommelse. Måske ved sin opførsel, beklædning eller noget tredje. Hvis det var en virksomhed ville disse karaktertræk være nogle af de elementer, der indgik i brandidentiteten. Om det så er positivt eller negativt, er disse faktorer noget vi husker, og det gælder også hvad vi associerer dem med.

At kende brandets identitet er en vigtig del i, at få kommunikeret brandværdierne ud til omverdenen. For hvem er det og hvordan ser det ud udadtil? 

Hvad en brandidentitet

Kort sagt er en brandidentitet en samling af alle brandelementer, som virksomheden skaber for at vise et billede af dem selv til forbrugeren. Brand identiteten er med til at forme dine kunders opfattelse af, hvem du er og fortæller en historie gennem forskellige virkemidler såsom logo, tagline, billedstil, skrifttype og tone of voice.

At være genkendelig og stå for noget er et must i disse dage. Vi kan i dag kopiere produkter og services som aldrig før, da de fleste brancher efterhånden har en lav adgangsbarriere. Men hvordan skaber man en stærk brandidentitet?

Det handler om adfærd

Adfærd opererer både på det rationelle og emotionelle niveau, og her kommer vores eksistensberettigelse eller vores WHY i spil. Det er nemlig essentielt, at vide, hvilken værdi man giver kunderne. Om det er at løse et problem eller et behov, så skal du have styr på din mission. Når du har styr på den, vil du vide præcis, hvordan din virksomhed skal opføre sig, klæde sig på og lignende.

Du vil få styr på, hvordan du skal kommunikere og markedsføre dine produkter, og hvordan du skal håndtere kundeservice. Når folk ved, at de kan regne med dig, vil du vinde kundernes loyalitet og få fans og følgere, som vil anbefale dig til andre.

Hvorfor det er vigtigt at skille sig ud

Med mindre du har at gøre med en exceptionelt sjælden vare, så har du, ligesom os, nok relativt meget konkurrence. For at skille dig ud må du være en de husker og mest af alt, være anderledes. Det handler om at repræsentere noget, som det marked du går efter kan identificere, men på en anderledes måde.

Man være konsekvent i den måde, man præsenterer sig selv på. Det gælder især måden man kommunikerer på eller anvender sin visuelle identitet.

Der et par elementer, der yderligere gør sig gældende i det med at skille sig ud. For at skille sig ud, er det vigtigt at alle i organisationen ved, hvad brandet står for, så de kan styrke denne opfattelse gennem alt, hvad de gør.

Udvikl brandet

Et brand udvikler sig — ligesom mennesker. Det betyder også, at der over tid nok vil være nogle småjusteringer i, hvordan du præsenterer dit brand. Hold øje med, hvordan de sociale tendenser er, så du kan udvikle dit brand derefter. Men husk; du skal stadig være tro mod dine fundamentale værdier selvom måden, de udtrykkes på, kan ændres. 

Dine ord og handlinger betyder alt

Husk; et brand er mere end et logo og en hjemmeside. De er begge to en del af det store spil, men de betyder kun noget, når de afspejler virksomhedens værdier og mission. Kort sagt, alt du gør spiller en rolle for, hvordan dit brand opfattes. Gør det derfor ordentligt. Få det rigtige budskab ud fra begyndelsen.

Kend dig selv 

Med en viden om hvem brandet er indefra og kende konkurrenterne, og målgruppen samt at have et indblik i markedet, giver muligheden for at skabe en stærk brand identitet der kan eksekveres på. For at udgøre en brand identitet skal man kunne svare på følgende spørgsmål:

  1. Kender vi vores mission? (dit why)
  2. Ved vi, hvad vores kerneværdier er?
  3. Hvilken personlighed har vores brand? (hvis vores brand var en person, hvilken personlighed ville den så have?)
  4. Kender vi vores position? (Hvordan vi differentierer vi os fra konkurrenterne?)
  5. Hvad er vores brandstemme? (hvis vores brand var en person, hvordan ville det så kommunikeres?)
  6. Hvordan skal det hele kommunikeres til interessenterne?

Disse elementer i spørgsmålene er dem, der definerer vores brand og dem vi har behov for at kende og forstå, før vi kan skabe brand identiteten.

Konklusion

Brandets værdier er det der skal kommunikeres gennem brand identiteten. Det handler om at være konsekvent på alle platforme og skabe en ensartet visuel og grafisk linje, og en kommunikation der går i spænd med hvem brandet er og hvad det står for. 

Mere som dette