At bygge et brand sker ikke natten over. Det kræver hårdt arbejde at skabe et bånd til de mennesker vi gerne vil, ja, skabe et bånd med. Og meget af det arbejder sker gennem markedsføring.

Med mindre du har et stærkt team internt der formår at fortælle din fortælling på dine forskellige touchpoints og din visuelle kommunikation, så er det med høj sandsynlighed at du har brug for lidt støtte til at udvikle og eksekverer på din markedsføringsstrategi.

Det at finde den rette partner til netop den disciplin kan være svært og forvirrende. Der er mange forskellige slags bureauer derude, så hvordan ved du om du skal hyre et kreativt bureau, et digital bureau eller et reklame bureau og hvad der ellers er derude?

Her er en forklaring på og hvad du skal vide om kreative bureauer, hvad de er, hvorfor de er anderledes og hvordan du kan finde et.

Hvad er et kreativt bureau?

Et kreativt bureau er et term for et bureau der tilbyder en spektrum af services der går ind under paraplyen af marketing og reklame. Helt basalt, hvis du har brug for kreative strategier, visuel kommunikation, tekst m.v., så kan de hjælpe dig.

Nogle kreative bureauer specialiserer sig mere i en ting end en anden, så tilbyder de ofte services indenfor:

Strategier

  • Brand strategi
  • Content strategi
  • Markedsføringsstrategi
  • Social media strategi

Branding

  • Creative direction
  • Logo og identitet
  • Brand guidelines
  • Naming og fortællinger

Content creation

  • Årsrapporter
  • Blogs
  • Copy writing
  • Content til SoMe
  • Videoer
  • Foto
  • Grafisk design
  • Motion graphics
  • Animationer
  • Præsentationer

Platforme

  • Webdesign og udvikling
  • App design
  • UX / UI

Kommunikation

  • Media buy
  • Betalte annoncer
  • Sponsoreret content
  • Influencer marketing
  • PR

Helt kort, så er et kreativt bureau en kreativ partner der hjælper med at fortælle brandets historie på forskellige touchpoints.

Hvordan er teamet hos et kreativt bureau skruet sammen?

Et kreativt bureau har forskellige eksperter på hver deres område der kan hjælpe med at eksekverer på brandets strategi. Det er selvfølgelig forskelligt fra bureau til bureau hvor mange forskellige roller der er på medarbejderlisten, men generelt kan det være et mix af følgende:

  • Art Director
  • Creative Director
  • Brand og content strateger
  • Account Directors/Managers
  • Producerer
  • Tekstforfattere og Editors
  • Videografer
  • Webdesignere og udviklere
  • Grafisk Designere
  • Social media specialister

Hvad er forskellen på et kreativt bureau og andre former for bureauer?

Jeg kan godt forstå hvis du er forvirret. Det kan jeg også selv være nogle gange. Mange digitale bureau bevæger sig også hen på det kreative bureaus front en gang i mellem, men de fleste bureauer fokuserer på en specifik service eller kategori:

Design bureau: Tilbyder design services til visuelle elementer til både print og digitalt. 

Digital bureau: Fokusere på digital marketing, især SEO og lead generering.

Reklame bureau: Fokusere på reklame (digital, TV, radio, print osv.) Det tilbyder ikke nødvendigvis markedsføringsservices.

PR bureau: Tilbyder salgsfremmende og contentdrevet distributionsservices for at maksimere brand awareness. Det kan f.eks. være pressemeddelelser.

SEO agency: Fokuserer på forskellige on-site og søgeoptimerings strategier og taktikker til at øge trafikken til hjemmeside og generere leads.  

Social media bureau: Specialiserer sig i sociale strategier og ofte styring af brandets social media profiler.

Et kreativt bureau services omfatter ofte en eller flere af overstående services.

Hvordan kan et kreativt bureau hjælpe dit brand?

Et kreativt bureau tilbyder ofter mange forskellige services. Så om du så kun har brug for at få fyldt et hul ud du ikke har internt, som f.eks. en designer eller tage den fulde opgave, så kan et kreativt bureau hjælpe med...

01 Komme med et nyt og friskt perspektiv på brandet: Det er svært at arbejde med en selv. At miste overblikket over hvad det er der skal fortælles og hvordan. Sådan er det når man sidder med det hver dag. At få noget ned kan være rigtig rigtig svært. Et kreativt bureau kan hjælpe med at få et perspektiv på der kan guide og forbedre din strategi, ligeså vel som komme med nye friske idéer til hvordan du når dine mål.

02 Ekspert viden og eksekvering: Et kreativt bureau er et team med specialister indenfor deres respektive områder. De kan både hjælpe dig med at skabe og eksekvere på dine strategier. De sidder med det hver dag så de kender til best practices og ved hvordan du kan forbedre brugeroplevelsen af dit brand, hvilket content der virker bedst på de forskellige platforme og hvordan man får mest ud af det content der bliver skabt. Tip: Du bør altid arbejde med et kreativt bureau som allerede har løst opgaver indenfor den service du søger. Hvis de ikke har, så tænk dig rigtig godt om.

03 Indsigter i markedet: Du kan selvfølgelig dit brand ind og ud, men hvor godt kender du din branche? Dine konkurrenter og de trends der bevæger sig rundt? Et kreativt bureau kan hjælpe dig med at navigere rundt i markedet og finde ud af din brandposition og hvordan du opnår eller bibeholder denne denne den rigtige markedsføringsstrategi.

04 Services samlet ét sted: En af de mest normale grunde til at man søger hjælp udefra, er fordi man ikke har ressourcerne internt. Og det føre til en anden grund til at vælge et kreativt bureau, nemlig at de fleste services indenfor bureauverdenen er samlet ét sted. På den måde har du ikke behov for at vælge 3 bureauer og holde styr på dem alle sammen.

05 Hurtigere produktion: Mange brands har svært ved at eksekvere på deres strategier fordi de ikke har ressoucerne internt. Det kan godt være, at du har en til at sidde med brandets markedføring, men med 1000 andre opgaver på tallerkenen kan det være svært at få produceret hele molevitten. Det kan også være, at personen der sidder i stillingen ikke har kompetencer indenfor den del du ønsker at eksekverer på. Her kan et kreativt bureau gøre gavn med sin velsmurte maskine af forskellige kompetencer. De kan ofte leverer servicen hurtigere og mere effektivt, med mindre man har et power house internt. De kender også til de forskellige bumps der kan være på vejen, fejl og faldgruber der kan saboterer produktionen og kan derfor ofte navigere bedre gennem dem.

06 Kvalitets content: Kvalitet, konsistents og kadence er essentielt for at skabe et succesfuldt brand og eksekvere en markedsføringsstrategi. Mange brands halter bagud og ofte ikke én eller flere af de overstående ting med. Så igen, med ekspertise and en solid infrastruktur, kan et kreativt bureau hjælpe med at producere kvalitets content i høj kadence med konsistens gennem brandet. De er samtidig interesseret i at skabe det bedste af det bedste, for når du vinder så vinder de også. Derfor vil de også arbejde hårdere på at finde den bedste vinkel for dig, også selvom de måske er uenige med dig, og kæmper for at en idé de virkelig tror på.

Hvordan ved du om du har brug for et kreativt bureau?

Det er ikke alle brands der har brug for et kreativt bureau. Specielt hvis du allerede har et in-house team der er i stand til at eksekvere på din brand- og markedsføringsstrategi. Men der er selvfølgelig undtagelser, og alt er ikke sort og hvidt, så du bør overveje at bruge et kreativt bureau hvis du ikke har:

  • Ressourcer: Nogle brands har svært ved at eksekvere deres strategi på grund af begrænset ressourcer, herunder tilgængelighed, tid, kompetencer m.v. Et kreativt bureau kan hjælpe dig med dine strategier med den infrastruktur du har brug for.
  • Viden: Et kreativt bureau er fuld af eksperter som har de kompetencer og den ekspertise det kræver at udvikle alle typer content og så har de også best practice.
  • En ekstra arm: Måske er dit team optaget af andre projekter som betyder, at dine markedsføringsprojekter bliver forsinket og lagt i skuffen på ubestemt tid. Her kan et kreativt bureau hjælpe dig med at skabe konsistent kvalitets content der kan skaleres op og ned efter dit behov.
  • Resultater: Hvis dine nuværende strategier ikke leverer det du ønsker, kan det være en idé at få et kreativt bureau ind som sparringspartner, og hjælpe dig med at justere, forbedre eller revurdere dine strategier.

Hvordan finder du et kreativt bureau?

Du kan selvfølgelig bruge Google. Der kommer et væld op af bureauer du kan vælge imellem. Men før du vælger at gå videre med dem du finder interessant, så tag lige en snak med dem. Her er et par tips du kan tage med til samtalen:

Find ud af hvilke 6 ting du bør kigge efter hos et kreativt bureau:

  1. Process: De fortæller hvem du skal arbejde med, hvornår og hvorfor.
  2. Resultater: De præsenterer case studies gennem de resultater der er skabt i markedsføringen.
  3. Alsidighed: De kan præsentere en bred vifte af cases.
  4. Et godt ry: De kan præsentere kundeudtalelser og anbefalinger.
  5. God kommunikation: De sørger altid for at i er på samme side og at du ved hvad der sker.
  6. Kemi: I kommer godt ud af det med hinanden fra start.

Stil de rigtige spørgsmål når du tale med de forskellige bureauer:

Hvis du ikke er fuldstændig sikker på hvad det er du skal spørge ind til når du taler med bureauer, så er der et par standard ting her der bør få gang i snakken:

  • Hvor meget erfaring har I indenfor min branche?
  • Har I kompetencer og ressourcer til at varetage mit projekt?
  • Hvad er jeres tidslinje for sådan et projekt som mit?
  • Hvem kommer jeg til at arbejde med?
  • Hvordan ser jeres kreative process ud?
  • Kan du give specifikke priser på servicesne projekt
  • et inkluderer?

Hvordan får du det bedste ud af arbejdet fra et bureau?

Et godt kreativt bureau har fokus på, at skabe og bygge lange relationer med dit brand og vil fungere som en kreative partner for dig. For at få mest ud af det bureau du vælger, så sørg for en god start ved at stille spørgsmål så som...

  • Hvem er din kontaktperson
  • Hvad er processen
  • Hvor meget skal du levere og hvornår
  • Hvilken måde er bedst at kommunikere på
  • osv. osv.

Ingen spørgsmål er for dumme, så fyr løs hvis der er noget du er i tvivl om.

Og hvis du stadig er i vildrede med at finde dit kreative bureau eller ikke er sikker på at du skal have et, så stik os en mail på hello@thirddot.dk. Vi vil mere end gerne hjælpe dig videre.