Hvordan laver du en køreplan til din strategi for social medier? Vi skal her se på, hvordan man kan skabe originalt og relevant content til de sociale medier, som understøtter brandets identitet.

Step 5: Find inspiration

Når du har sat dig et mål, og ved hvem du taler til på de forskellige kanaler, kan vi begynde at udarbejde en contentplan. Og det er her, at  mange går i stå, for hvad skal man tale om?

Det er altid en god idé at finde lidt såkaldt ‘inspo’ fra dine konkurrenter. Også for at se hvad de gør, hvilken engagement de har osv. så;

  1. Lav en lille søgning på de forskellige sociale medier
  2. Se hvilke slags stykker content de poster på kanalerne. Billeder, videoer osv.
  3. Se på engagementet. Er der delinger, kommentare, likes eller andre reaktioner?
  4. Hvor tit poster de?
  5. Hvor mange følgere, synes godt om osv. har de?

Skriv gerne disse observationer ind i et sheet så du har et overblik.

Efter denne lille analyse af, hvad dine konkurrenter laver på de sociale medier skal du til at se om du kan rocke platformene endnu mere — på den gode måde. Prøv at spørge dig selv:

  1. Kan jeg dele noget content, der er mere relevant end konkurrenternes?
  2. Kan jeg skrive noget, der er mere overbevisende end deres?
  3. Kan jeg poste ofte eller mere konsistent?

Vi kigger også ofte rundt i andre brancher for at se, hvordan de skaber content. Der kan findes en masse inspiration der, også selvom det ikke er samme branche.

Step 6: Content creation

Der er styr på konkurrenterne - og hvad de gør. Som sagt er det en god idé at tage lidt inspiration derfra, men i bund og grund skal du give det op til din egen kreativitet og præferencer og likes fra din målgruppe. Så her er lidt tips:

  1. Test hvilke slags posts, der er bedst for de sociale medier, som du er aktiv på.
  2. Post forskelligt content. Lav variationer af fotos, videoer og GIF’s.
  3. At poste hver dag kan være en god ting, da platformene viser dit brand til flere, hvis du poster ofte, men pas på! For er det ikke relevant er folk ligeglade. Så du skal kun poste, hvis du har noget, der er relevant og interessant for målgruppen.
  4. Analyser på hvilken tid på dagen din målgruppe er mest aktive. Som regel er det godt at poste efter arbejdsdagen er ovre og mellem 12 og 14, men det varierer fra platform til platform og målgruppe til målgruppe.
  5. Kombiner dit content med betalte og organiske posts. Facebook er især en hård negl: kun 2% af trafikken kommer organisk.
  6. Når du laver betalte posts, så gå efter din kernemålgruppe. Du vil sprede med hagl, hvis du går efter alle, og det er sjældent godt hvis man vil ramme noget bestemt.
  7. Hvis du poster videoer på Facebook, så lad være at gøre det gennem YouTube. Facebook prioriterer videoer, der er postet direkte på deres platform.

Step 7: Lav en contentplan

Og så er det nu, at alt din viden og din strategi skal eksekveres. Det er en smaddergod idé at have nogle faste posts ugentlig. Eksempelvis har vi hver fredag på vores Instagram ‘Moodboard of the Week’ - et visuelt board af det, vi er blevet inspireret af i ugens løb. Vi har på LinkedIn ‘Ugens tip’ hvor vi, sjovt nok, hver uge poster et billede og giver et tip om branding og markedsføring. Vi har også et blogpost én gang om måneden samt en Talk. Det er ingen hemmelighed: At have 3 kanaler, som man skal poste på jævnligt er en opgave, der kræver sin mand eller kvinde, men det er her en contentplan bare er FABULOUS! Hubspot har lavet en kalender til dit content så du let kan få et overblik over, hvad der skal postes. Denne er kun for en måned. Personligt foretrækker vi selv at planlægge 3 måneder ud i fremtiden.

Step 8: Sørg for at tage ansvar

Hvem har ansvaret for hvad? Er det Anne, der skal lave blogindlægget om køkkenlåger - eller er det Martin? Hvornår skal de have det klar? Få kortlagt, hvem der gør hvad til den enkelte post.

Step 9: Opbyg tillid

Og hvordan gør man det? Vær konsekvent. Både i dine posts, men også mht. brandidentitet, men der er også andre faktorer. Sociale medier er mere end bare at publicere content. For at etablere dig selv som ekspert, markedsleder og en stærk og betroet ressource i dit felt, skal man deltage i en tovejskommunikation. I den tidligere post om sociale medier fandt vi frem til, hvordan du skal håndtere kommentar, feedback osv. Men engager også gerne dig selv ved at opfordre til (og deltage i) dialog. Jo mere åben du er, jo mere du bruger de sociale medier til at yde en form for kundeservice (læs vores indlæg om touchpoints og kunderejse), og desto mere tillid bliver skabt fra din målgruppe. Det tager dem skridtet tættere mod køb af dine produkter og services.

I gennemsnit tager det 8 “touches,” før en potentiel kunde køber noget af dig. Med det in mente, så tænk over, hvad du kan gøre den process kortere og hurtigere få en potentiel kunde til at blive en betalende kunde.

Lad os  antage at du møder en potentiel kunde på en messe. Du følger ham/hende derefter på både LinkedIn og Instagram. For at engagerer og skabe en dialog med dette prospect, kommentere du en af hans/hendes LinkedIn opslag eller Instagram.

Han/hun sender dig derefter en direkte besked på LinkedIn. Du får hans/hendes email og får arrangeret et opkald for at høre om muligheder. Mødet går godt, så sætter et møde op. Efter mødet sender du en opfølgende email og i starter et samarbejde.  

Det er én måde at komme i kontakt med potentielle kunder og lader dem vide du er der og skaber en dialog.

Step 10: Mål for helvede

For at vide at man er på rette spor er det vigtigt at måle hvad der kommer ud af ens indsats. Men husk at det tager tid at bygge op og sker ikke bare på en måned. At måle dine indsatser er det sidste skridt og du skal nu se om det har båret frugt og givet resultater eller om der skal justeres lidt. Det kan brydes ned i 3 områder: Konvertering, reach og engagement.

Konverteringer

Konverteringer hjælper dig med at se om du har fået salg gennem de sociale medier. Hvis ikke, så er det tid til at se hvor der skal justeres. Du kan vha. Googles Social Media Dashboard let og effektivt analysere konverteringer.

Reach

Reach er det antal mennesker du har haft effekt på. Den hjælper dig med at måle hvor godt dit content resonerer med din målgruppe. Du kan din reach med:

  • Connections/følgere på LinkedIn
  • Følgere på Instagram
  • Synes godt om på Facebook
  • Views og subscriptions på YouTube
  • Besøgende på hjemmesiden

Engagement

Ved at se på engagement kan du få indblik i hvor mange der interagerer med dig online. Her er nogle af dem du kan måle på:

  • Kliks på posts
  • Mentions
  • Delinger
  • Kommentarer
  • Likes

Og en sidste ting: VÆR KONSEKVENT Giv ikke op! Rom blev ikke bygget på en dag. Så mål, juster, gør det igen, mål, juster, gør det igen osv. osv. Det er en disciplin der konstant skal evalueres for ellers kan du blive ved med at være i en tromle du aldrig får noget ud af.

Næste afsnit

I morgen er det tid til at launche brandet - at skyde det ud til verdenen så de kan se vi eksisterer. Men hvad skal man være obs på og hvad skal man gøre sig af tanker inden?

Ha' en fantastisk lille juleaften.