Du er ved at søsætte eller relancere dit brand, og du er meget tæt på, men hvordan skal du lade folket vide, at du eksisterer og har fundet dig selv på ny? Vi skal i dag tale om din markedsføringsstrategi.

Lad mig forskellen på markedsføring og branding kort:

Markedsføring = Push
Branding = Pull

Et fremragende eksempel på de mange begreber indenfor det branding/markedsføringsfeltet er denne illustration:

Man kan lave strategier til alt, men i brandingens disciplin er en markedsføringsstrategi en forlængelse af forretningsplanen og ikke mindst brandstrategien.

I dette indlæg giver vi dig til at udvikle og skabe en effektiv markedsføringsstrategi.

Step 1: Identificer mål og muligheder

Der er mange måder at tilgå strategier på, men at have nogle mål, der er klart defineret, som kan blive ført ud i livet, er fælles for dem alle. Men før du kan gå rigtigt i gang, er der nogle ting, du bør have med fra start:

Svarene på disse spørgsmål og punkte vil hjælpe dig i udviklingen af din markedsføringsstrategi og sørge for, at du udnytter mulighederne til at nå målet og skabe en relation til dine kunde.

Men hvad er dine mål? Hvad vil du gerne have der skal ske? Her er nogle forslag:

  • Sælge et eller andet
  • Øge din nyhedsbrevsliste, så du kan sælge et eller andet
  • Øge kendskabsgraden, så du kan sælge et eller andet
  • Få flere følgere på de sociale medier, så du kan sælge et eller andet

Ja, det er i sidste ende om at få solgt noget, som du nok har regnet ud. Og det er altså ikke begrænset til fysiske produkter. Det er også services, konsultationer, sponsorater, reklameplads etc.

Uanset hvad, skal du beslutte dig for, om du vil sælge her og nu eller vil have flere tilmeldinger til nyhedsbrevet, så du kan varme dem lidt op (med dit content) for dermed at sælge på et senere tidspunkt.

At arbejde med KPI’er er en vigtig del af markedsføringstrategien. Kun på den måde kan du se, om dine indsatser rent faktisk giver pote.

Step 2: Hvem er din målgruppe

Vi har tidligere skrevet et indlæg om, hvordan du får defineret din målgruppe i 3 steps, og det skal med, for det er jo dem vi gerne vil sælge vores produkter til.

Så, hvem vil du gerne ramme? Husk, du skal gå efter din kernemålgruppe. At sigte bredt er sjældent godt i denne sammenhæng. Så hvem er mest relevant for dit brand? Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Hvem er det?
  • Hvad vil de have?
  • Hvad vil de ikke have?
  • Hvorfor skal de vælge dig?

Din persona er et virkelig godt redskab her, by the way.

Men hvor er disse mennesker, og hvordan kommer vi i kontakt med dem?

  • Er de på de sociale medier? Hvilke platforme? (Psst… i næste indlæg kigger vi på netop det)
  • Er de en del af online fora?
  • Er de offline? Hvor og hvordan kan vi så fange dem?

Når du er igennem din research og indsamling af data fra målgruppen, er det tid til at Google og se, om du kan finde hvordan de bevæger sig online. Målet med øvelsen er at finde ud af, hvem dine ideelle kunder er, og udvikle en markedsføringsstrategi der møder deres forventninger og behov.

Step 3: Hvad laver konkurrenterne?

Vi kan sagtens lukke øjnene og lade som om, vi er de eneste på heeeelee markedet. Men det er vi ikke. Hvis du ikke allerede har lavet en konkurrentanalyse og fundet din brandposition, så er det nu skal begynde at spionerere. Altså på den lovlige måde, ikke! 🙂 Se på, hvad dine konkurrenter gør. Hvilke reklamer, bannere, promoveret og betalte opslag har de? Er de på messer? Det er vigtigt at lure lidt på deres strategier. Find ud af, hvor de reklamerer. Er det i avisen eller på Pinterest? Du skal jo selvfølgelig ikke bare kopiere dine konkurrenter og deres markedsføringsstrategi, men det godt at have et øje eller to på dem.

Step 4: Hvad er din value proposition, og hvorfor er du unik?

Virksomhedens value proposition indkapsler den styrke (du har forhåbentlig udarbejdet din SWOT analyse), og hvad der gør den anderledes end konkurrenterne.

At fastlægge sin value proposition er noget man, i den grad bør investere tid i. Hvilken værdi er det, som dit produkt eller din service giver til kunderne?

Vi blev engang spurgt, om jeg kunne lave branding for 2 konkurrerende virksomheder. Vi svarede at selvfølgelig kunne vi det. Personen spurgte så, om det ikke var dumt, for resultatet ville jo måske ligne hinanden? Og ja, hvis vi var dårlige designere uden kreative evner, ville vi nok lave noget, der lignede ret meget, men glem ikke: Du er unik. Om du så kan kommunikere og formidle det rigtigt eller ej, så er du, dit brand, unikt. Du har noget, dine konkurrenter ikke har. Hvad er det, der gør dig anderledes end konkurrenterne? Hvordan skaber du den værdi til dine kunder? Hvis du er i tvivl om virksomhedens USP, kan du se et par eksempler her.

Step 5: Budget til markedsføring

Vi sniger lige denne ind. For mange mindre virksomheder prioriterer desværre ikke markedsføringsbudgetter. Det er ærgerligt. Vi lærte som noget af det første, at man må bruge penge for at tjene penge. Det er fint, at vi får en brandidentitet, der passer spot on til vores virksomhed, men målgruppen skal jo stadig vide, at du eksisterer. Man skal også vise målgruppen, at man findes!

Men lad os komme tilbage til budgettet. Det kan godt være, at du har 0 kroner i markedsføringsbudget, men du har stadig nogle muligheder (de er dog ikke gratis).

Du har allerede din hjemmeside, og der kan man, sammen med sociale medier og content marketing, starte med at kommunikere og bygge brandet op. Disse ting vil vi komme ind på i et senere indlæg. Men pointen er; du betaler måske ikke penge til at starte med, men du bruger en masse tid og kræfter på at sikre den rette kommunikation og en rød tråd i identiteten.

Har du mange penge er vejen til succes nok en anelse kortere (ved eksempelvis reklamer i bedste sendetid på TV2).

Step 6: Vælg dine medier at markedsføre dig på

Afhængigt at din målgruppe, skal du jo være steder, hvor de er og kommunikere dit brand. Her er et par eksempler på, hvor du kan markedsføre dit brand:

  • Sociale medier
  • TV
  • Radio
  • Online banner
  • Adwords
  • Outdoor
  • Messer
  • Aviser/reklamer
  • PR

Lad være med at investere ressourcer i en bestemt kanal, bare fordi du føler at du skal bruge den. Det kan tage lidt tid at finde de rigtige kanaler, men lad være at stresse over, at du måske ikke nailer den i første omgang.

En tilgang til at finde de rigtige medier for dit brands markedsføringsstrategi er at bryde dine potentielle medier/kanaler ned i owned, earned og paid.

Owned

Owned medier er de kanaler, du har fuld kontrol over selv. Din hjemmeside, din nyhedsbrevsliste eller din blog. Alt det content, du selv producerer, kan betragtes som ‘owned’.

Earned

Dette er den exposure, dit content får gennem andre kilder. Eksempelvis hvis du har skrevet et blogindlæg som en anden deler, fået presseomtale eller ligende.

Paid

Paid er sjovt nok de kanaler, som du betaler noget for. Det er Google Ads, Facebook og Instagram annoncering, TV, radio etc.

Step 7: Hvordan fanger du deres opmærksomhed?

Det er tid til at finde ud af, hvordan du kan fange målgruppens opmærksomhed og får dem til at handle på dit budskab. Her kan man med fordel gøre brug af AIDA: Attention, Interest, Desire og Action.

Attention

Vi skal fange kundernes opmærksomhed. Det gør man gennem det visuelle og/eller med en fængende tekst. Husk at have et visuelt hierarki, så du ikke forvirrer og skaber støj i budskabet.

Interest

Vi skal beholde deres interesse gennem relevant content. Hvis det ikke er relevant, smutter de, og du mister din chance.

Desire

Vi har fået deres opmærksomhed og fanget deres interesse, og de vil vide mere.

Action

Vi skal opfordre til handling. Vi skal have dem til at gøre det, vi gerne vil have ud af kampagnen. Måske at indhente flere oplysninger, besøge os i butikken, bestille billetter, skrive sig op til vores nyhedsbrev eller få flere følgere. En såkaldt call to action.

Step 8: Time to execute (få strategien ud at leve)

Planen skal gøres til virkelighed... Der er kun én vej, og det er fremad. Start et sted og arbejd dig lige så stille fra punkt til punkt. Lige pludselig er du kommet godt i gang, og planen vil begynde at tage form.

Næste afsnit

I næste afsnit kigger vi på de sociale medier, og hvordan vi kan bygge et brand på disse meget populære kanaler. Vi kigger på din markedsføringsstrategi, og hvordan du udvælger de helt rigtige platforme til dit brand.

Læs også:
5 tendenser til din marketingstrategi 2019
En guide til digital markedsføring anno 2020
Brand strategi: Sådan laver du et stærkt brand