Et nyt år, en ny dag. Et nyt år kan for mange betyde en ny start, og som virksomhedsejer, brand-, marketing- eller kommunikationsansvarlig betyder det nye måder at nå kunderne på. Med andre ord: at tilpasse sin marketingstrategi. Teknologien (og tiden) ændrer sig ekstremt hurtigt i disse dage. Den ene dag kan det være, at eksperterne siger at det er sådan, den næste dag er der en ny dims, som gør, at vi bør gøre det på en helt anden måde. Selv for digitale indfødte kan det være lidt af et virvar. Det er sværere at skille sig ud og stadig bibeholde kundernes tillid i denne foranderlige teknologiske verden. Men jo bedre forberedt du er, desto mere vil du føle dig klar til ændringerne.

Lad os se på de markedsføringstendenser, du skal holde øje med i 2019, så du kan bestemme dig for, om nogle af dem skal med i din marketingstrategi.

Tendens 1: Influencers og stærkt content

Reklamerne er ved at uddø. Ikke uddø som sådan, men vi stoler ikke på dem på samme måde længere. Et studie foretaget af The Nielsen Company i 2015 viste, at de mest betroede kilder indenfor reklamer er folk, som vi kender, branded sites, redaktionelle sites og anmeldelser. Reklamer (også kaldet ads i den moderne verden) er noget nær bunden på listen, og det er ikke blevet bedre siden 2015. Har du f.eks. ad blockers på din browser? Det har mange. Og der er vist ingen tvivl om, at det er et værktøj rigtig mange internetbrugere kommer til at benytte sig af. Undersøgelser viser dog, at der en større tendens til at benytte sig af værktøjet blandt de yngre, end der er hos de ældre. Men selv med de argumenter betyder det ikke, at vi skal gøre brug af reklamer.

Personligt mener vi, at reklamer er kommet for at blive, men vi skal simpelthen gøre dem mere relevante for vores potentielle og eksisterende kunder. Lige nu smider man en masse pengene efter content marketing, brug af influencers osv. Det ændrer sig aldrig, hvis ikke reklamerne bliver mere relevante for forbrugeren. Det er vigtigt at gøre klart, når vi planlægger vores marketingstrategi.

Tendens 2: Chatbots

Det her begreb hørte vi for første gang i slut 2017. Dér tænkte vi: Hvad pokker skal der blive af os? Robotterne kommer! Ikke desto mindre er chatbots enormt effektive (og harmløse). Faktisk er de ved at blive en uundværlig partner i marketingsafdelingen.

Denne AI-teknologi (AI = Artificial Intelligence) skriver med dine kunder, når de har brug for det. Dag og nat. Hvem gider at vente på, at du er på arbejde for at vi kan stille spørgsmål? Bravo — en chatbot løser problemet.

Det siges, at i 2022 vil chatbots spare virksomheder over 8 milliarder dollars per år, og det er jo også en sum penge. Og ja, en chatbot er effektiv og klog. Den giver svar på kundens spørgsmål her og nu, kender kundens købshistorik og er tålmodig. Ak ja, disse små assistenter giver en enestående kundeservice, som vi mennesker ikke altid kan trumfe. Men i og med at vi har dem, så kan du fokusere på vigtigere arbejde, og det er jo fedt.

Tendens 3: Personaliseret content

Vi er mennesker, og vi kan godt lide at føle os vigtige. Vi vil ikke bare være en del af mængden. Så hvis du vil skille dig ud i 2019, skal du få en stærkere relation til din kunder ved at gøre din markedsføring personlig. Det betyder, at personligt content, produkter, emails osv. skal være prioriteret i din marketingstrategi.

Data er den spiller, der gør det muligt. Den kan se købshistorikken og hvilke links der bliver klikket på. Det har aldrig været lettere at lave personligt content!

Netflix, som vi jo nok alle sammen er rimelig bekendt med, er langt fremme med personaliseret content. Når du logger ind, får du med det samme beviset: Banneret i toppen, der anbefaler matches til dig og viser, når der er nye afsnit på den serie, som du fulgte for 1 år siden, karrusellernes (der, hvor man kan bladre fra side til side) hierakisk inddeling — alt sammen lavet til dig.

Tendens 4: Video marketing

Video kan noget. Med 78%, der ser onlinevideoer hver eneste uge, og 55% hver dag, er det ikke en joke. Men hvad er det, som de kan? Og hvorfor skal de være en del af vores marketingstrategi?

  • 70% af forbrugerne siger, at de har delt et brands video (kilde).
  • 72% af virksomheder siger, at de har forbedret deres konverteringsrate (kilde).
  • 52% af forbrugerne siger, at det at se produktvideoer gør dem mere sikre i deres onlinekøbsbeslutninger. (kilde)
  • 59% af ledere siger, at de hellere vil se en video, end de vil læse en tekst. (kilde)

Dette er blot få af de tal, der er at finde på videoens fantastiske egenskaber. Og det gælder altså ikke bare YouTube. Du kan få et bedre engagement blandt forbrugeren ved at poste videoer på de sociale medier. Kun kreativiteten sætter grænser.  

Har du prøvet Facebook eller Instagrams live video? Denne form for video har øget sin popularitet. Den bør du have et godt øje til som markedsføringsansvarlig. Flere og flere virksomheder bruger funktionen til interviews, demoer, behind the scene, hvordan produkterne er lavet, osv. Video kommer i mange former. Det vigtigste er, at holde det relevant og i tråd med brandet.

Tendens 5: Autencitet og gennemsigtighed

Disse to har alle dage været vigtige faktorer for et brand, men det er kun gået fremad for disse to herrer. Så, hvis dit content, uanset platform, ikke reflekterer brandets stemme, værdierne, og det du står for… ja, så kan det godt gå en smule i den gale retning.

Beviser? Værsgo:

Gennemsigtighed giver os tryghed. De virksomheder, der ikke giver den tryghed, vil have det svært.

Konklusion

2019 har meget at byde på. Det værste, som du kan gøre, er at stå stille. Uanset om du vil arbejde med disse tendenser eller ej, så husk at det skal være i tråd med dit brand. På den måde sikrer du også autencitet, der sikkert bliver en vigtigere og vigtigere del af marketingstrategi.

Mere som dette