Vi har fået fuldstændig styr på vores brandidentitet og nu skal den så applikeres på vores kanaler hvor vi gerne vil ramme vores målgruppe og andre interessenter. En af de vigtigste er din hjemmeside.

En hjemmeside bør ikke være tilfældigt designet, men bygget på brandets fundament med identiteten som rød tråd hele vejen igennem. Uanset hvilken kanalen man møder virksomheden på, bør man kunne identificere lynhurtigt at de er afsenderen.

Summa summarum — uanset hvilke mål dit brand har, uanset hvilken målgruppe dit brand har, spiller din hjemmeside en vigtig rolle i din branding.

 

Men hvad gør at det er en god hjemmeside?

Ja, der er sikkert mange meninger om dette. Nogle vil bare sige, at det skal være pænt og let at finde rundt i, andre vil som jeg sige, at det er en branding platform som i den grad ikke bør være fra et standard tema. Men før vi går sådan rigtig i dag, så er der her 4 principper til hvad der gør en hjemmeside god og som man bør være bevidst om, når man starter processen med at designe eller re-designe sin hjemmeside:

  1. Formål. Design starter altid med et formål. Spørg dig selv ‘Hvad vil jeg opnå med denne side’ Hvis en side ikke har et formål, så overvej at skille dig af med den.
  2. Æstetisk tiltalende. Den skal kommunikerer din visuelle identitet og så skal den være i tråd med hvad det er du vil kommunikerer og æstetisk efter. Jeg har hørt flere virksomheder der taler om kvalitet, men ærligt så er det ikke lige det deres hjemmeside afspejler. Hvis din hjemmeside er lavet for mere end 5 år siden er det helt sikkert tid til en opdatering.
  3. Relevant og originalt content. Hjemmesiden bør have content der er relevant for dit marked og som er originalt og lavet efter brandets personlighed og stemme. Dertil må du heller ikke bare tage andres billeder uden tilladelse — det gælder også dem der er på Google.
  4. Let og overskuelig navigation. Ja, der er virksomheder der prøver noget andet, men guess what; vi bliver trætte af at skulle prøve at gætte os til hvor den er. Det er den der let skaber overblikket for os så vi intuitivt kan finde rundt.

Der er næsten 2 milliarder hjemmesider i verdenen and counting… Det gør det ikke lettere for virksomheder at skille sig ud. At få trafik til siden kan være svært nok for mange og så at få folk til at blive og faktisk foretage sig noget… Puha…

 

5 tips til at få brandet online på hjemmesiden

Din hjemmeside er nogle gange det eneste dine kunder ser. Derfor skal den give et fandens godt førstehåndsindtryk, synes du ikke? I dag vil jeg give dig 6 tips til hvordan du kan få brandingen online.

 

Tip 1: Farver

Du har din brandfarver og du har dit farvesystem. Disse har også en kæmpe indflydelse online. Lyse farver er spændende og energiske, mens de mere nedtonede farver er mere seriøse. Så husk dit system og dine farvekoder og få dem ind så de passer.

Nedenfor kan du se noget af vores arbejde med farver online.

 

Tip 2: Typografi

Din typografi er ligesom farverne også en vigtig spiller online. De har især i brødtekster en kæmpe betydning, for en hjemmeside skal først og fremmest være brugervenlig.

Dit valg af typografi siger rigtig meget om dig på din hjemmeside. Bare se disse 2 eksempler:

Mailchimps skrifttype indikerer noget med legende (også i sproget), hvorimod Gucci bruger en minimal og klassisk skrifttype der i den grad afspejler virksomheden.

Tip 3: Billeder

Billeder er en ting vi ikke har gennemgået i identiteten. Hvorfor? Fordi billeder kan skifte efter sæson. Det behøves ikke at have en stil som sådan, men skal selvfølgelig afspejle virksomhedens personlighed. Det går jo ikke at portrætfotos er hvor folk griner og får smidt vand i hovedet hvis det er en bank.

Billeder har til gengæld en stor betydning på virksomhedens hjemmeside. Om det så er visuelle, grafiske billeder eller rigtige. Billederne vil fortælle forbrugeren rigtig meget om din virksomhed, så tænk klogt.

Tip 4: Funktionalitet

Skal din hjemmeside være traditionel og helt let at bruge? Eller skal den have interaktive elementer som engagerer brugeren? Det kan sige en helt del om brandet hvordan hjemmesiden fungerer og hvad den har af elementer. Men tænk på hvem det er du taler til. Hvis det er 70 årige Edith er det nok ikke de helt vilde effekter du skal putte med, med det sagt så er det heller ikke sådan at du IKKE kan få nogle implementeret. Uanset hvad skal man tænke hvordan man kan få den fysiske oplevelse online og vække sanserne for husk: det er følelserne vi køber med.

 

Tip 5: Content med karakter

Vi har kigget på brandpersonlighed og -stemme og den skal selvfølgelig ind og ikke bare i billederne men også i skrevet content. Har du fået skabt en karakter som eksempelvis MailsChimps lille abe? Den taler på deres hjemmeside i samme sprog 360 grader rundt og hjælper brugeren med at identificerer hvem de er og hvad de står for. Måden der bliver kommunikeret skriftlige er med til at sætte helhedsoplevelsen på brandoplevelsen.

 

Tip 6: Overordnet stil

Det er kombinationen af det hele der giver en brandoplevelse på din hjemmeside. Hav hele tiden in mente hvad det er du står for og hvem du er. Det er dine brugers opfattelse af hjemmesiden og hvordan den får dem til at føle, der er med til at afgøre hvordan de opfatter dit brand. Lad ikke det være op til et tilfældigt design der kan være trukket i en automat. Du er ikke standard. Du er unik og det bør din hjemmeside også være.

Der er rigtig mange ting der spiller ind over hvad der gør en hjemmeside god, men nu har du fået branding perspektivet.

Vil du selv i gang med at lave hjemmesiden? Så er vi så heldige at der er en hel del værktøjer til os. Her er blot nogle af de mest populære:

Og husk nu; at du har ét forsøg til at gøre et godt førstehåndsindtryk og efterlade den rigtige opfattelse og det sker mange gange via hjemmesiden, så lad vær med at være nærig med at investerer i den platform!

 

Næste afsnit

Vi er kommet rigtig langt, men før vi begynder at smide noget ud til omverdenen skal vi have testet identiteten og hjemmesiden. I morgen giver vi viden og værktøjer til hvordan man kan gøre dette.

Ha' en fantastisk jul.