Alle taler om digital markedsføring. Og mange gør noget ved det… Hvad med dig? Hvis du ikke er kommet ud over stepperne endnu, hvad er så den bedste løsning for lige præcis DIN virksomhed? Og hvis du allerede er lidt i gang, gør du det så optimalt? Mulighederne er nemlig tæt på uendelige, men helt grundlæggende handler det om at finde de rette digitale kanaler, der passer bedst til dig.

I 2020 skal du først og fremmest huske, at indhold er KING. Hvis du opretter en businessprofil på Instagram for din virksomhed, men ikke har tid til at smide noget på den i et fedt flow, kan du lige så godt stoppe dig selv. Hvis du ikke har content, så er det kun op ad bakke med at skabe engagement og virke relevant i forbrugernes bevidsthed.

Så.. what to do? Start med at finde ud af, hvor mange interne ressourcer du har, og hvor det er smartest at connecte med dine kunder. Er der mange i din målgruppe, som er på de sociale medier? Er det nemmere at ramme dem med betalt markedsføring? Kan du flytte nogle over til de kanaler, som du i forvejen bruger – måske dit kickass nyhedsbrev? Eller vil du starte med at blive vist øverst på Google, når folk søger efter de produkter eller ydelser, som du leverer?

Digital markedsføring handler om det rette digitale setup

Alle disse ting er med til at guide dig til det rette setup for din digitale markedsføring. Der er i øvrigt sindsygt mange kanaler og løsninger at vælge i mellem. Når vi snakker digital markedsføring skal du bl.a. kigge på: 

  • Søgemaskineoptimering (også kaldet SEO)
  • Bring og Google Ads 
  • Annoncering på Facebook, Instagram og LinkedIn
  • Affiliate aftaler
  • E-mail markedsføring (nyhedsbrev, automation flows, personaliseret indhold)
  • Sociale medier (og dermed også influencers)
  • Digital strategi
  • Omnichannel marketing
  • Content marketing
  • Marketing automation

Hvad der skal prioriteres, det afhænger af din virksomhedstype, konkurrencesituation og dit budget.

Har du ikke en ansat til at tage sig af dine sociale medier kan du vælge at outsource opgaven. Så kan du frigøre tid til at få max ud af dine traditionelle markedsføringskanaler, hvor du helt sikkert allerede kører med klatten.

Men lad os lige køre listen foroven igennem, for der er da ret mange punkter at holde styr på. De hører under hver sin gruppe, som kan inddeles sådan her, når vi taler om digital markedsføring:

  1. Organisk markedsføring
  2. Betalt markedsføring
  3. Mail markedsføring
  4. Sociale medier

Dykker vi ned i hver enkelt af disse punkter rammer vi de forskellige konkrete områder hvor specifikke opgaver skal løses.

Organisk markedsføring

Organisk markedsføring er trafik fra søgemaskiner som Google, Yahoo og Bing. Du kan på en måde godt kalde organisk trafik for gratis. Trafikken, der kommer igennem din søgemaskineoptimering (SEO) og koster ’kun’ tid (og dermed indirekte penge).

Organisk markedsføring er fx:

  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Intern søgemaskineoptimering (Intern SEO eller Intern Linkbuilding)

Du får succes med din organiske trafik ved at søgemaskine optimere på forskellige områder. Du kan starte med at få lavet en søgeordsanalyse, som kan vise dig hvad det er for nogle ting, ord og søgefraser som dine kunder bruger, når de søger på nettet efter produkter eller ydelser som dine. Du skal også optimere din SEO-tekster, så de tydeligt viser søgemaskinerne, hvad der er af gode sager på dine sider. Det kalder man forresten teknisk SEO. Og så skal du også arbejde med linkbuilding internt og eksternt. Altså; få andre til at linke til dig (det giver troværdighed hos søgemaskinernes) – og link også rundt på din egne sider, så du hjælper søgermaskinerne godt og lynhurtigt rundt på dit site.

Betalt markedsføring

Betalt markedsføring er den mest populære form for online markedsføring, da den kan sikre din virksomhed øjeblikkelig trafik. Meeeeen du skal også holde tungen lige i munden, for det koster penge så snart, at du har sat gang i din annonce. En forkert opsætning kan koste mange dyre lærepenge.

Betalt markedsføring er fx:

  • Annoncering på Facebook, Instagram og LinkedIn
  • Ads
  • Affiliate programmer

Når vi snakker betalt markedsføring så er det typisk på kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn samt Google Shopping og Google Ads, Bring Ads eller display annoncering. Display annoncering betyder reklamer på 3. parts hjemmesider som TV2, Ekstra Bladet og lignende. Den form for annoncering kan du fx få via diverse affiliate aftaler.

Der findes mange forskellige måder at køre sin betalte markedsføring på. PPC (Pay Per Click betyder betaling per klik), PPA (Pay Per Action betyder betaling per handling), PPV (Pay Per View betyder betaling per visning), retargeting (her rammer man tidligere besøgende) og mange, mange flere.

Mail markedsføring

E-mail markedsføring er mega populær. Med den kan du via e-mails virkelig præsentere virksomheden på en fed måde, showcase kompetencer, inspirere og fastholde modtageren, skabe awareness eller nye leads plus øge salget til eksisterende kunder.

E-mail markedsføring er fx: 

  • Nyhedsbrev
  • Mail flows
  • Automation mails
  • Personaliseret indhold

De fleste kender det helt almindelige standardnyhedsbrev hvor alle modtager det samme indhold. Men i dag arbejdes der meget med både auto-responders eller trigger-mails (automatiske mails) og personaliseret indhold (helt unikt og personligt indhold til hver enkelt modtager). De automatiske mails sendes uden en manuel handling og skal kun opsættes én gang. Personligt indhold kan også sendes automatisk, men det er stadig typisk, at det kun er en del af indholdet i det almindelige nyhedsbrev, der erstattes af det personaliserede indhold.

Faktisk er almindelig retargeting (betalt annoncering) og auto-responders de værktøjer med det bedste afkast pt.

Sociale Medier

I SoMe markedsføring er det svært at komme udenom Facebook, Instagram og LinkedIn. Du kan både lave dit eget indhold eller købe dig til annoncering på de sociale medier.

SoMe markedsføring er fx:

  • SoMe kanaler (dvs. profiler på Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube osv.)
  • SoMe annoncering
  • Influencers

Ved selv at oprette virksomhedsprofiler på de kanaler, kan du selv poste fantastisk indhold, som skaber awareness, men du kan også smide SoMe annoncering ind i puljen. Hvis du vil, kan du også bruge allerede etablerede personer til at sige god for dit produkt på de sociale medier. Det kan du gøre ved at bruge de såkaldte influencers.

Hvor vigtigt er digital markedsføring egentlig

I dag er det helt essentielt at du gør dit forarbejde og får styr på dit digitale setup. Alt efter hvad det er du sælger så er det virkelig svært at komme udenom at den digitale markedsføring fylder mere en nogensinde og området bliver stadig større. Så der er ikke længere mulighed for kun at hive kunder ind igennem kold canvas. Du skal simpelthen have en god digital markedsføring til at underbygge alle dine andre markedsføringsaktiviteter.

Konklusion

Digital markedsføring er mange ting og der er mange kanaler og muligheder at vælge i mellem når vi snakker det rigtige digitale setup. Hvilke ting der er de rigtige at skrue op og ned for afhænger af din virksomhedstype, konkurrencesituation og dit budget. Men du skal først og fremmest huske, at indhold er KING. Så sæt dig ind i tingene og hvis du ikke har tiden eller ressourcerne til at gøre en ordenligt indsats på området kan det nogle gange bedre betale sig at lade helt vær. Du kan dog outsource nogle af opgaverne til folk der sidder med den slags til dagligt. På den måde kan digital markedsføring hurtigt blive sat på skinner. Så handler det bare om at finde den rigtige samarbejdspartner for dig og din virksomhed.

Læs også:
Bliver dit brand modtaget, som du ønsker det?
Visuel kommunikation – 8 gode grunde til at investere
5 tendenser til din marketingstrategi 2019