Mange virksomheder begynder efter nogen tid at ‘slacke’ med deres brandstrategi. De begynder så småt at tvivle på, at det de gør er det rigtige og kigger derfor på og efter, hvad konkurrenterne gør. Vi skal ikke kopierer hvad de andre gør. Men vi skal heller ikke, ikke se på dem og hvad der virker for dem. Vi skal se på hvordan vi kan tage det bedste med og hvordan vi samtidig skiller os positivt ud og stadig rammer målgruppen.

Som sagt ser vi alt for ofte virksomheder, der ligner hinanden, gør som hinanden og næsten ikke er til at se forskel fra hinanden. Jeg taler ikke om kinesiske kopiprodukter vs. den rigtige variant. Jeg taler om, at vi generelt har det med at gøre det samme som dem, der har succes i branchen og endda efterligne dem en smule. Men lad mig fortælle en hemmelighed: bare fordi det virker for dem, betyder det ikke, at det virker for dig…

Det handler om at skille sig ud fra sine konkurrenter på en positivt måde, og ikke ligne dem. Med det sagt betyder det ikke, at man ikke skal holde øje med dem og absolut ikke må gøre det samme som dem. Det handler i den grad også om trends og tendenser, men overordnet skal brandet være helt sit eget. Derfor er du nødt til at lave din egen brandstrategi.

Og hvordan gør man så det?

Hvor skal du stå?

Først og fremmeste handler det om at finde sin position på markedet. Hvad vil man gerne være og for hvem? Find et sted hvor dine konkurrenter ikke er og tiltræk kunder, der relaterer til dig. Hver eneste touchpoint (de kontaktpunkter du har med kunden) — fra kerneproduktet eller servicen og til den oplevelse du giver til kunder — skal være i sammenspil, og konsistent med brandets position.

Vi hører så meget om ‘Why’, men Red Bull er for eksempel mere positioneret omkring ‘who’. Det er personaen af en aktiv og succesfuld person, der tør. Andre brands skiller sig ud på den måde, de gør det på altså deres ‘how’.

Hvordan er kundeoplevelsen?

Kundeoplevelsen er en stor del af branding feltet. Et felt, der i den grad er blevet homogeniseret over årene. For eksempel: Hvis et brand beslutter sig for at tilbyde fri levering, fri returnering, åbent om søndag eller lignende, så kan du vædde med at andre brands følger trop. Men det kommer jo helt an på, hvilken position de ønsker i forhold til de andre.  

Mange tænker på hvordan den optimale kunderejse er. Men findes der kun én? Nej - for vi vil ikke alle sammen have det samme som forbruger. Så hvorfor skulle kunderne forvente (eller vil have) at det er den samme kundeoplevelse, de får fra forskellige brands?

I stedet for at fokuserer på den ideelle kundeoplevelse skulle virksomheder i stedet tænke brandoplevelse. Brands burde sigte efter at skabe touchpoints gennem brugerrejsen, der er i tråd med med den ønsket positionering og brandidentitet. Lad vær med at gøre det, bare fordi konkurrenten gør det. Tænk på hvem brandet er og design oplevelsen der af.

Disney er et godt eksempel. Hele Disney oplevelsen, fra en tur til Disney Land, til film i fjerneren, til en tur i butikken, har alt sammen rod i Disney’s magiske univers der har gjort det så succesfuldt som det er i dag.

Kommuniker det på tværs af alle platforme

Det nytter ikke at være noget at være en ting på den ene platform og være noget andet på den anden. Det gælder både hvordan brandet taler, ser ud og generelt opfører sig.

Forestil dig, at du på Facebook er legende i sproget, har stockbilleder hvor en mand trykker på noget teknologi værk, men over på hjemmesiden brandet fuldkommen anderledes. Det vil bare ikke give mening. Det vil forvirre og skabe en inkonsistent brandoplevelse og kunden vil ikke ane hvem du er og hvad du står for. Derfor er din brandstrategi så vigtig.

Alting skal gå i tråd med brandets position og skille sig ud fra konkurrenterne. Det nytter ikke noget at være en copy cat og følge efter de andre hvis det ikke giver mening for brandets position. At skille dig ud og være anderledes end de andre vil 100% tiltrække og fastholde en del af kunderne. Hvis du bare ligner din konkurrent kan det godt være du også sælger til nogle af de samme kunder, men næste gang de skal handle kan de lige så godt handle hos konkurrenten fordi I ligner jo alligevel hinanden så meget. Skil dig ud hvis du hellere vil have nogle af kunderne for dig selv i stedet for.

Konklusion

At skille sig ud er en konkurrencefordel - det er der ingen ny viden i. Alligevel er der mange brands der efterligner de andre i branchen fordi man er bange for, at gøre noget "forkert" og derfor søger vi mod det vi allerede kender.

Det at kigge efter andre i branchen er ikke en god strategi. Kunderne kan ligeså godt købe fra konkurrenterne i stedet for dig for for dem er i ens og står for det samme.