Man bygger ikke bare et hus - det skal have et fundament. Og når vi snakker branding er dine brandværdier dit fundament. Vi ved, at der ikke er nogle shortcuts til at stærkt brandVi har set, hvor vi er henne lige nu, og hvad vores mål og succeskriterier for brandet erNu skal vi have et stærkt fundament som er solidt og holdbart og ikke vælter i en storm.

Dine brandværdier er virksomhedens kompas der peger mod succes. Og de er ret vigtige. Men hvordan finder og definerer man dem, og hvad gør man derefter?

Vi ser ofte virksomhed med nogle brandværdier, som ikke bliver udlevet i deres forretnings ansigt udadtil, og det er rigtig synd. Men hey… lad os starte fra scratch:

Brand og værdier: Hvilken relation har de til hinanden?

Værdier er helt inde i kernen af brandet. De er hjertet, hvor blodet pumper ud, inklusiv hvordan brandet ser ud, dens stemme og budskab og dens relationer.

Som du nok har regnet ud længe før du læst dette, så skal man skabe et brand omkring produktet, servicen eller virksomheden.

Et brand består i bund og grund af to elementer:

  • Den visuelle identitet (logo, farver, typografi, emballage osv.)
  • Tone of voice (tagline, tone og måden at kommunikere på)

Men for at et brand er fuldført og har en betydning, er der endnu et element enhver virksomhed bør identificerer FØR man tænker på at give brandet et ansigt og en identitet udadtil: Nemlig, værdierne.

Dine brandværdier vil hjælpe med at indkapsle dit brands proposition, personlighed og formål. Uden værdierne til at guide dig og brandet, vil du ende imellem de andre og bare være ‘endnu en’ og ikke et mega cool og genkendelig brand. Det medfølger også at vækst og salg vil lide som resultat af bare at være en der er der.

Værdierne skal man kunne relatere sig til

Starbucks’ CEO sagde således: ‘If people believe they share values with a company, they will stay loyal to the brand.’

Jeg læste i min research, at vi ikke køber Coca-Cola frem for Pepsi, eller omvendt, fordi det smager bedre, for det gør det ikke. Flere studier har vist, at forskellen er plantet ind i vores hjerne. Vi køber Coca-Cola fordi vi enten købte os ind i hele happiness universet eller ungdommeligheden, afhængig af hvilken værdi vi hver især ser som mest vigtig.

Dit brand er ikke værdifuldt bare fordi du har de dyreste produkter eller services. Brandets værdi stiger hver gang en kunder vender tilbage til dig frem for at gå hen til dine konkurrenter, og samtidig anbefaler dit brand til andre.

Find dine brandværdier

‘Det er ganske fint, men hvor er det jeg skal starte’, tænker du nok… Lad os se på en måde, at nå frem til at definere dine brandværdier på.

1. Find dig selv

Det måske mest logiske sted at starte med at få tankerne i gang omkring brandets værdier, er ved at tænke på hvad der er vigtigt for dig og så lave en liste derfra. Der er dog lidt fare med denne tilgang. Mange af disse ting lyder gode og fantastiske når vi tænker på dem i teorien. Men at vælge værdier som ‘rettidige,’ ‘pålidelige’ og ‘betroet’ hjælper dig ikke med at skille dig ud i mængden på nogen måder. Der er ikke rigtig nogen reel følelse bag disse ord andet end at de lyder gode. Men det er desværre ikke det der gør, at du bliver valgt.

En klog man ved navn Richard Brandson sagde, at alt for mange virksomheder ønskede deres brand skulle reflekterer det idealiseret, perfekte billede af dem selv og som konsekvens, havde de manglende kant og karakter. Jeg er enig. Det bliver bare noget blah blah...

Så hvordan kan man komme lidt dybere ned i ens værdier, så man kan blive mere end et ideal af sig selv, og som er mere end bare værende ‘god’? Jeg vil have dig til at skabe en forbindelse mellem brandet og den verden du gerne vil have en relation med. Så glem det ‘perfekte billede’!

2. Hvad kan du ikke lide

En måde at gøre det på, er ved at starte med at tænke på, at det du ikke kan lide. Hvorfor så det? Jo, ser du, vi oplever negative følelser mere intenst end de positive. Vi har også lettere ved at fortælle hvorfor det er noget vi ikke kan lide, end noget vi kan lide.

Prøv at tænk på en oplevelse du har haft med et brand som du overhovedet ikke kunne lide. Måske var det kundeservicen der var helt ude i hampen, den har vi jo alle prøvet. Måske var det et projekt der ikke blev leveret til tiden? Eller overholder de deadline, men var ikke den kvalitet du troede det ville være.

3. Prøv vores skabelon

Vi har lavet en lille øvelse skabelon som du kan downloade her.

I øvelsen bliver du bedt om at udfylde 3 kolonner og give dine tanker på hvad dit brand skal stå for.

Eksempelvis: Du har fået et gavekort til øl på nettet i gave. Du går ind og finder de øl du gerne vil bruge gavekortet på og det går derudaf. Da du så skal trykke din gavekode ind virker den ikke. Så du kontakter fluks kundeservice. De fortæller at gavekortet ikke er aktiveret og du derfor ikke kan bruge det og det er bare ærgerligt.

Lad os lade som om at du har booket et ophold på et fancy hotel henover weekenden som overraskelsen til kæresten. Juhu, det bliver godt. Anyway; hotellet er lækkert og servicen er god, men du kan ikke lide at personalet er en smule snobbet og du føler at de ser lidt ned på jer.

Grunden til at du ikke kunne lide det var måden du følte dig som ligegyldig og en smule forrådt. Du kunne ikke lide hvordan de bare var ligeglade og ikke var mere imødekommende for at finde en løsning, og at du bare var endnu et ‘brokkehovede’.

Så hvad er det modsatte af den oplevelse og det positive du gerne vil fremstå overfor dine kunder? Det kunne være imødekommende, at du altid vil vise empati og vise at alle kunder er værdsat og ikke bare en simpel handlende kunde.

Udfyld øvelsen og se hvor du kommer hen.

Konklusion

Hvis du vil skabe dybere og meningsfyldte relationer med dine kunder, hvor corny og diffust det end lyder, så må du definerer dine brand værdier så dine kunder har noget at ‘knytte’ sig til. Noget at være loyal overfor om så må sige.

Mere som dette