En brandidentitet kræver bl.a. at man finder frem til virksomhedens og brandets personlighed og den arketype det er. Er brandet den passioneret? Den friske? Hvem er brandet og hvordan skal man kommunikerer det gennem sin såkaldte ‘brandstemme’ (også kaldet tone of voice) og de visuelle virkemidler?

En af de første steps i den interne del af brandstrategien er, at få defineret brandets brandpersonlighed. Det er hjertet og sjælen i din kommunikation og er et af nøgleelementerne til at skille sig ud, og er med til at give troværdighed og skabe en forbindelse til målgruppen.

Hvad er en brandpersonlighed?

Et brands personlighed er ligesom et menneskes på mange måde. Man kan i hvert fald forestille sig at det er en person (det gør øvelsen lidt lettere). Er dit brand f.eks. formel, funky og fresh eller social betænksom?

At identificere og definere brandets personlighed er en vigtig del i branding. For selv hvis du ikke definerer den, vil den alligevel få en slags personlighed og ofte mange flere. Så det er bedst at tænke over det nu så dit brand ikke får en personlighedsspaltning. Hvem vil du gerne have dit brand til at være?

At udtrykke sig gennem sin personlighed er det der definerer hvem man er

Brandets tone of voice skal have karakter og personlighed. F.eks.: Hvordan udtrykker en passioneret person sig? Eller en venlig person? Er det mere introvert og tænkende før de taler? Er den friske en der sjov og laver jokes, eller er de bare på og ved hvad der rører sig? Uanset hvem du er, så er der én ting der vigtigere end noget andet: At være autentisk.

Flere undersøgelser gennem årene har vist, køber forbrugeren med følelserne. Det vil sige at de køber de produkter og services de følelsesmæssigt har et tilhørsforhold til.

Typer af personligheder

Før du sætter dig på en brandpersonlighed tænk over den viden du har fået i de foregående artikler. Altså værdierne, hvad du sælger, hvem dine kunder er og hvem dine konkurrenter er.

Hvilken slags jargon vil passe bedst til din kerne? Den stemme skal du udvikle. Beskriv den personlighed du tænker i 3 ord. Det kunne f.eks. være:

  • Frisk
  • Passioneret
  • Venlig

Disse skal vi så videreudvikle. Hvordan kan disse karakteristika komme frem i måden du kommunikerer til din målgruppe på? Hvordan fremstår de i dit content? Lad os prøve at videreudvikle det tidligere eksempel:

  • Frisk — Med på beatet, uventet, udadvendt
  • Passioneret — Udtryksfuld, entusiastisk, følsom, handlingsorienteret
  • Venlig — Ærlig, tillidsvækkende, flink

Hvad passer til dig

Så hvilken personlighed passer til dit brand?

Noget af det jeg er blevet pisket igennem, og som jeg synes er et rigtig godt værktøj som kan bruges til at formidle brandpersonligheden internt og eksternt, er arketyper. Du kan downloade nogle allerede udarbejdet arketyper og finde inspiration lige her.

Prøv evt. at udfylde nedenstående:

  • Jeg vil have, at mit brand får folk til at føle __________________.
  • __________________ får mig til at føle sådan.
  • Jeg vil have folk til at __________________ når de er i kontakt med mit brand.
  • De 3 ord der beskriver mit brand er __________________, __________________ og __________________.
  • Jeg kan ikke lide brand stemmer der lyder som __________________.
  • Interagere med mine kunder og potentielle kunder får mig til at føle __________________.

Vær opmærksom på den tone du bruger når du udfylder de tomme felter. Er det sjovt, LOL sjovt eller et lille smil og et nik sjovt? Er den autoritær?

At finde ens brandpersonlighed og stemme er en disciplin der kræver en masse viden om sig selv, markedet og forbrugeren, så prøv dig lidt frem og test af på en gruppe for at se, hvad der virker bedst på den målgruppe du gerne vil i kontakt med. Det vigtigste er, at du ikke skaber en personlighed du ikke er.

Find brandets stemme

Når du har identificeret brandets personlighed er det tid til at illustrerer hvordan det bruges i dit skriftlige materiale som f.eks til content til de sociale medier, brochure osv. Her kan få hjælp fra et Brand Voice chart. Det er et godt værktøj at have for at sikre konsistent brug af hvordan brandet kommunikerer, både skriftligt og visuelt.

Prøv selv at sætte din arketypes stemme ind ved at downloade vores Brand Voice Chart her.

Vær konsistent

Jeg kan ikke sige det nok: VÆR KONSISTENT! Hvis du ikke kommunikerer konstant som den arketype brandet er, mister det troværdighed og forvirring omkring hvem du er. Branding sker ikke overnight og det er det at skabe tillid til en anden person også. Det tager tid at skabe tillid mellem brandet og målgruppen og hvis man ikke er konsistent, bryder man den tillid.

Konklusion

Brandets personlighed er essentielt i både den interne og eksterne kommunikation. Afviger man fra den arketype, så skaber man forvirring omkring hvem brandet er, og kan interessenterne kan miste tilliden på sigt.

Personligheden bliver afspejlet i alt omkring brandets kommunikation - verbalt, skriftligt og visuelt, for at skabe den røde tråd hele vejen rundt uden afvigelser.

Mere som dette