Om du er ved at skabe et helt nyt brand på markeder, eller rebrande virksomheden på ny, så er det tid til, at brandet skal ud og leve. Ud og mærke luften, kærligheden og stå på egne ben. Med dig bag roret vel at mærke. Du skal have gang i en brandlancering.

For ikke så lang tid siden åbnede mennesker verden rundt deres telefon og fandt ud af, at en del af deres daglig rutine var ændret for evigt. Måske virker det ligegyldigt, men for mange var Instagrams logo blevet noget, der repræsenterede varme og tryghed som en slags getaway i form af billeder af deres venner, familie og andre underholdende individer. Da deres ikon med de neutral nuancer med en vintage illustration blev skiftet ud med et minimalistisk symbol, var der mange af disse mennesker blevet fornærmet. Lige siden har brandet kørt damage control på situationen.

Det skal ikke ske for dig og dit brand. Derfor giver vi i dag nogle tips til, hvordan du sikrer en succesfuld lancering af dit brand.

Lad din brandlancering være en del af en fortælling

En god tilgang til enhver brandlancering, er ved at gøre det til en integreret del af en større fortælling. Hvad er det, der har gjort, at du har gjort, som du har gjort? Altså rebrandet, skiftet navn, startet? Var det en ændring i branchen? Eller samfundet måske? Hvad betyder det nye kapitel for dine kunder?

Der AirBNB i 2014 lancerede deres nye identitet, undgik de meget af den høvl som Instagram fik ved at sørge for at fortælle, at logoet var bundet op på en historie om at høre til.

Ved at forbinde lanceringen til en fortælling, der er mere end brandet selv, giver man forandringen mening og formål. Det er mere acceptabelt end bare at skifte logo.

Gør alle touchpoints klar FØR lanceringen

Der er et utal af måder, hvorpå målgruppen kan opleve brandet. Det kan dog være svært at finde ud af, hvor man skal starte: hjemmeside, sociale medier, markedsføringsmateriale, visitkort, email signatur osv. Det kan være omfattende. Men man bør allerede have fået identificeret de fleste touchpoints, og have dem på plads før lanceringen. FØR man viser brandet frem.

Få derfor udarbejdet en plan (hvis man ikke allerede har lavet en): Hvad skal der skal gøres og hvordan? Det er en god idé at starte med det, der tager længst tid.

Identificer kernemålgruppen til din brandlancering

Udover dine kunder (som vi jo som regel kalder kernemålgruppe), hvilke interessenter vil lanceringen ellers berøre? Ansatte, investorer, samarbejdspartnere, pressen? Det er i den grad vigtigt at kende til dine interessenter, så du kan planlægge din lancering og få det bedste ud af den.

VIP-kunder, investorer og nøglepartnere skal nok have en personlig og mere dybdegående introduktion til dit nye brand før lanceringen. Disse interessenter kan nemlig være uvurderlige allierede og ambassadører for brandet og hjælpe med at sprede gode fortællinger om det nye dig.

Start med lanceringen internt

Medarbejdere fortjener at vide, hvad der sker med brandet før alle andre. Det er brandets vigtigste ambassadører. Derfor er det vigtigt at de fra start af forstår, og er en del af ændringerne. Kun ved at gøre sådan, kan de fortælle autentisk og overbevisende om brandet til resten af verden.

At lancere internt er en god mulighed for ledelsen til at fortælle om visionen og grunden til ændringerne. De bør give et godt indblik i det nye brand og også inkludere brandets nye brandidentitet. Dette kan med fordel gøres under et event (lanceringsevent), hvor man også fejrer ændringerne.  

Vis dit brand til resten af verden

At introducere et nyt brand er en spændende ting. Det er ikke hver dag, man får lov at vise noget med så meget mening, strategi og kreativitet. Når det er sagt, så skal man heller ikke bare kaste sig ud i det. Hav det hele gjort klart, så dine ansatte har haft tid til at få ting på plads som visitkort og den rigtige emailsignatur. Det vil give en meget større effekt.

Alt fra emails og pressemeddelelser til sociale medier og events bør udnyttes for at skabe opmærksomhed omkring brandlanceringen. Ligeså vigtigt som introduktionen af det nye brand, ligeså vigtig er afslutningen på det gamle brand. Endelig er det en god idé at have en plan om, hvordan du vil indsamle feedback om det nye brand og sikre, at det er blevet modtaget, som du ønskede.

Hold kursen efter lanceringen

En god brandlancering er kun begyndelsen. Fremtiden for brandet, og de mange måder kunderne vil opleve det på, ændrer sig hele tiden. Så lad nu være at slippe speederen, men sørg for at orientere dig ordentligt i stedet. En succesfuld brand lancering sætter scenen for nyt content, markedsføringskampagner etc. Brandet skal vedligeholdes og udvikles, så lad være med at hvile på laurbærbladene. For det er et konstant arbejde at få brandet fremad. Husk hvad der skete med Nokia. Ligesom Rom, bliver brands ikke skabt overnight, og et brand er en levende, dynamisk ting der kræver kontinuerlig vedligeholdelse for at overleve.

Konklusion

Før man lancerer eller re-lancerer et brand er det vigtigt at have styr på ens touchpoints. Det er ydermere vigtigt at have fortalt om lanceringen til sine interessenter så de ved hvad det er der sker.

Mere som dette

Bogen der sikrer et ensartet brand på tværs af kanaler og platforme
8 steps til en bulletproof markedsføringsstrategi
Kom i gang med de sociale medier i 6 steps