De sociale medier er blevet en naturlig del af brandets touchpoints. De fleste virksomheder er at finde på Facebook, nogle er på LinkedIn og andre på Instagram og YouTube. Men før man kan eksekvere på de sociale medier, bør man, uanset størrelse virksomhed eller branche man er i, have kortlagt en social media strategi.

Vi oplever, at mange virksomheder gerne vil være på de sociale medier og skabe det salg, som alle taler om. De ved bare ikke, hvor de skal starte. Er det bare at poste lidt om, at vi var til møde med Henning i dag? Eller skal vi skrive et blogindlæg? Hvor tit skal vi poste? Hvem skal poste? Hvor skal vi skaffe indhold fra? Vi kan jo ikke tage billeder… For mange virker det uoverskueligt og som et umuligt projekt der ender i kaos. Nogle kommer dog godt i gang, men så kører de døde inden for den første måned, fordi ‘hvad skal man skrive om’ - men som du nok ved, blev Rom ikke bygget på en dag.

Hvorfor er du på lige dén kanal?

Du har sikkert en LinkedIn tilknyttet virksomheden hvis du er en B2B virksomhed. Du har måske også Facebook og Instagram. Det har du i hvert fald med 99% garanti hvis du er en B2C virksomhed. Uanset på hvilke kanal virksomheden befinder sig på, så spørg lige dig selv “hvorfor?”. Det er ikke fordi, det er forkert, bare spørg dig selv, hvorfor du skulle være på netop de kanaler.

Der er jo rigtig mange kanaler, og mange virksomheder tænker at de bare skal da på LinkedIn for der har Lars fra WeCompany succes, så får vi det nok også. Men, Bare fordi at Lars har succes, og det passer til hans virksomhed, så er det altså ikke sikkert, st det gør til din. Det er 1.000.000 gange vigtigere at være relevant!

Men hvordan skal man så starte for at opnå den succes med de sociale medier? Hvordan finder man ud af, hvilke kanaler der passer til ens virksomhed hvor man skal gøre en indsats?

En social media strategi hjælper først og fremmest med at kortlægge, hvordan man kommer fra a til b, hvad vi skal gøre for at nå dertil, hvor skal vi være og hvad vores mål er. Når man udarbejder sin strategi, kan man gå gennem følgende steps:

Step 1: Sæt dine mål

Det handler det om at være SMART. En konkret målsætning kan tage udgangspunkt i SMART modellen:

Specific: Mål skal være specifikke tal (eksempelvis at du vil øge salget med 10%)

Measurable: Du skal konkret kunne måle dine mål

Attainable: Dine mål skal være opnåelige

Realistic: Vær ærlig overfor dig selv i forhold til, hvad du og dit team realistisk er i stand til (Der er forskel på vision og mål, så sæt et realistisk mål).

Time-bound: Du skal have en konkret tidshorisont for dine mål (hvornår skal de være indfriet?).

Pssst… Du kan downloade vores SMART-model template lige her

Så lav nogle klare mål; Er dit mål at få flere følgere? Hvor mange? At få folk til at engagere sig i dit indhold? At få høstet sign-ups eller øge trafikken til dit website? Du ved bedst selv, så sæt dine KPI’er og tag dine resultater op til evaluering løbende, når først du har sparket din strategi i gang.

Step 2: Bliv klogere på din målgruppe

Inden du går i krig med at eksekvere på noget, så husk lige, hvem du taler til. En målgruppe analyse og hvem de er, kan hjælpe dig med at få indsigt i, hvordan du kan fange deres opmærksomhed.

Men overordnet kan du:

  • Kigge på den data, som du har tilgængelige på de sociale medier og via Google Analytics. Det giver dig klare indikationer af, hvem de er, og hvordan de opfører sig på dit site.
  • Lave spørgeskema til nuværende kunder - på den måde finder du ud af hvordan de opfatter dit brand nu, om de følger dig på kanalerne, hvad de syntes du gør godt, mindre godt osv.
  • Interviewe dit segment - Lær dem at kende. Hvad er deres interesser? Deres pain points på arbejdet? Stil evt. nogle hypoteser op for at gøre det lettere for dig selv at udforme en interviewguide.
  • Lav en persona - sæt ansigt på din målgruppe. (Vi har lavet en template til dig som du kan udfylde med din persona. Du kan downloade den her)

Third Dots SoMe strategi

Hos Third Dot har vi en klar strategi om, hvad vores 3 kanaler bliver brugt til, og hvem de hver især henvender sig til.

Instagram

Vores Instagram eksempelvis henvender sig til andre kreative i branchen. Her forsøger vi at inspirere, tiltrække talenter og vise, hvad vi kan. Vi bruger også vores stories aktivt på Instagram (stories er de små historier, der kun vises i 24 timer). Og her bliver de et godt mix af viden, promovering af vores blog og hverdagen på kontoret.

Facebook

På vores Facebook er det low key, behind the scenes og egentlig bare give et indblik i vores hverdag.

LinkedIn

I mens LinkedIn er netværks- og vidensbaseret. Vi deler artikler, viden generelt, cases og hvad vi har fået ud af eksempelvis et foredrag. Vi deler ALDRIG præcis det samme indhold på nogle af kanalerne, for det er vidt forskellige målgrupper, som vi har til hver kanal. 

Step 3: Find din tone-of-voice

Brandidentiteten på de kanaler du vælger at bruge i din social media strategi må ikke negligeres! Og en af de stærkeste kræfter her  er nemlig brandets personlighed og tone of voice. Den bør blive kommunikeret og skinne igennem - uanset platform.

Skriv i din SoMe strategi hvilke 3 ord, der repræsenterer dit brands tone of voice. Vi har lavet et Tone of voice chart som nedenfor - du kan downloade dit eget lige her.

Det er en god idé, at træne de medarbejdere der skal sidde med content, i brandets personlighed og tone of voice. Skriv gerne ned, hvem der sidder med ansvar og opgaver til dine sociale medier, så ingen er i tvivl internt.

Step 4: Spørgsmål, feedback, kommentarer og trolls

Det sker desværre, at der er negative kommentarer eller feedback via dine sociale media, men spørgsmålet er: Hvordan du vil håndtere disse? Og hvordan vil du håndtere de positive? Gør nogle overvejelser om, hvordan du vil besvare spørgsmål, håndtere feedback, kommentarer og ikke mindst trolls, der elsker at ødelægge din gode vibe.

Få lagt en plan for dine kanaler. Find ud af, hvorfor du skal være på den enkelte og hav dine indsigter fra markedet med. Se på, hvad dine konkurrenter gør og husk ikke at abe efter, men at gøre det til dit eget. 

Konklusion

At have en konkret plan for de sociale medier er et must før man går i gang. Man skal have sat nogle mål for, hvad det er man gerne opnå med at være på de sociale medier. Man skal udvælge de kanaler der er vigtig for netop ens virksomhed og finde frem til vores ens målgruppe befinder sig. Man skal også gøre op med sig selv om hvor mange ressourcer man reelt set har til at udføre planen.

Mere som dette